Det finns nog väldigt få e-handlare som inte tycker att Trygg E-handel är ett initiativ som behövs på marknaden. Idén är sund och grundtanken är god, men är det verkligen säkert? I dagsläget skaffar majoriteten av de anslutna bolagen Trygg E-handelsstämpeln endast för att sälja mer och delta i marknadsföringskampanjer som Svensk Distanshandel (som står bakom Trygg E-handel) anordnar.
Idag har en ny potentiell bedrägerihärva dykt upp i form av Telexperten.se och i en intervu på IDG uttalar sig Bo Lindell, vd på Svensk Distanshandel om konsumentskyddet:
"– Varken Kameraexperten eller Playzone var certifierade med Trygg e-handelssymbolen. Efter det som har hänt med dem, vill vi nu uppmana konsumenten att leta efter Trygg e-handelssymbolen när de handlar på nätet. När konsumenten ser symbolen i anslutning till en e-handlare ska man kunna lita på att man kan handla tryggt och säkert."
Tyvärr har symbolen inget med trygghet för konsument att göra i dagsläget, kanske i framtiden, men inte nu. Både Playzone och Kameraexperten hade kunnat certifieras med allra största sannolikhet och skulle de inte kunna det skulle det bero på en enkel kreditupplysning, som likagärna kan utesluta ärliga bolag från att certifieras, endast pga. att de är nystartade. Och vi minns fortfarande de 1000 kunder som förlorade sina pengar när Datorbutiken gick i konkurs. Ryktena florerade på nätet en månad innan beskedet kom. Det hade inte behövt bli så om stämpeln på Datorbutikens hemsida sagt något mer än den gjorde.
Trygg E-handel har aviserat förändringar och strängare regleringar i certifieringen, men just nu är målet att rekrytera kunder och medlemmar. Det är inte konstigt, stämpeln måste ha genomslag och majoritet i branschen innan den får något värde... för e-handlarna.
Värdet för konsumenterna kommer när Trygg E-handel gör några av följande punkter:
- Certifieringen måste gå att verifiera antingen genom att klicka på logotypen eller hålla muspekaren över den. Följande information ska då framgå:
- Information ska framgå om bolagsförändringar, aktuella ärenden som är olösta, feedback från kunder och omvärldsbevakning för det aktuella bolaget i form av avläsning på forum, bloggar och nyhetskanaler.
- Kunden måste kunna rapportera problem och anmäla bedrägeri direkt på Trygg E-handels sida och det ska framgå att detta gjorts för de kunder som besöker butiken. Trygg E-handel bör här agera som ARN, med den skillnaden att de faktiskt kan förebygga lurade konsumenter och inte bara erbjuda retroaktiv upprättelse.
- Betygsättningen och kommentarer bör möjliggöras på samma sätt som på de stora prisjämförelsesiterna så att butikerna kan bli motiverade att jobba mot ökad kundnöjdhet.
- Testköp måste genomföras och rapporteras synligt på Tryggehandel.se och i certifieringsinformationen. Exempelvis "Testköp genomfördes den 3:e Mars med följande resultat..."
- Tryggehandel.se måste bli en mötesplats för konsumenter, inte butikerna. Konsumenternas interaktion och engagemang är det som kommer driva svensk e-handel framåt.
Alla förutsättningar finns för att göra svensk e-handel världsbäst redan imorgon. När mina visioner om trygg svensk e-handel matchar med Svensk Distanshandels, har ni min ansökan samma dag.
Dan Nilsson
RoligaPrylar.se