När vi gräver fram den data vi har om e-handlares sociala interaktioner, i Ehandelsindex, kan vi snabbt se att Facebook dominerar inom e-handelsbranschen. Vi har i nedanstående graf segmenterat butikerna i storlekarna noll till 10 miljoner i omsättning, 10-40 miljoner och över 40 miljoner.
Facebook dominerar
Det vi kan konstatera är som sagt att Facebook är det mest använda sociala nätverket. Vi har här tittat på hur e-handlare länkar till olika nätverk.
Hur små, medelstora och stora e-handlare länkar till sociala medier
79 procent av de stora butikerna länkar till Facebook medan siffran för företagen med en omsättning på tio till fyrtio miljoner är 68 procent. Av de med mindre än tio miljoner i omsättning länkar 59 procent till Facebook.
Det sociala nätverket, om man kan kalla det så, som kommer på andraplats är YouTube. Många e-handlare använder alltså YouTube i någon form, vilket dock kan inkludera att man lagt in en video av någon form på sin sajt.
Twitter och Instagram gör upp
På tredjeplats, eller det andra riktiga sociala nätverket efter Facebook, är Twitter. Detta kanske kan kännas lite konstigt med tanke på Instagram-hajpen just nu. Men Instagram ligger inte oväntat mycket nära.
Hur svenska e-handlare länkar till sociala medier
När vi slår ihop alla butiker, små, medelstora och stora så länkar 62 procent till Facebook, 20 procent till Twitter och 18 procent till Instagram. YouTube som alltså även inkluderar videoklipp finner vi hos 30 procent av nätbutikerna.
70 procent av e-handlarna är sociala
Bland mindre nätverk finner vi Pinterest som 12 procent länkar till och Googles sociala nätverk, Google+, kämpar sig in på en sistaplats med 9 procent.
I den första grafen kan vi även dra slutsatsen att de medelstora och stora butikerna är bättre på att använda sig av sociala nätverk, vilket kanske inte är så konstigt då de lär ha mer resurser och förmodligen en dedikerad marknadsansvarig.
När vi slutligen tittar på alla e-handlare i undersökningen kan vi även konstatera att nära 70 procent länkar till något av de sociala nätverken. Majoriteten av svenska e-handlare har alltså tagit till sig den sociala webben för att öka sin försäljning.
Bakom undersökningen finner vi 3743 butiker ifrån Ehandelsindex som vi även har finansiell data på. Kopplingarna till de sociala nätverken handlar primärt om utlänkar till deras sajter.