ANNONS

E-handlarnas sociala förbindelser avslöjade

E-handlarnas sociala förbindelser avslöjade
E-handeln blir allt mer social

Vi har tittat på svenska nätbutiker i olika storlekar och hur duktiga de är på sociala medier. Är större butiker flitigare socialt än mindre och vilka sociala nätverk är mest populära?

ANNONS

När vi gräver fram den data vi har om e-handlares sociala interaktioner, i Ehandelsindex, kan vi snabbt se att Facebook dominerar inom e-handelsbranschen. Vi har i nedanstående graf segmenterat butikerna i storlekarna noll till 10 miljoner i omsättning, 10-40 miljoner och över 40 miljoner.

Facebook dominerar

Det vi kan konstatera är som sagt att Facebook är det mest använda sociala nätverket. Vi har här tittat på hur e-handlare länkar till olika nätverk.


Hur små, medelstora och stora e-handlare länkar till sociala medier

79 procent av de stora butikerna länkar till Facebook medan siffran för företagen med en omsättning på tio till fyrtio miljoner är 68 procent. Av de med mindre än tio miljoner i omsättning länkar 59 procent till Facebook.

Det sociala nätverket, om man kan kalla det så, som kommer på andraplats är YouTube. Många e-handlare använder alltså YouTube i någon form, vilket dock kan inkludera att man lagt in en video av någon form på sin sajt.

Twitter och Instagram gör upp

På tredjeplats, eller det andra riktiga sociala nätverket efter Facebook, är Twitter. Detta kanske kan kännas lite konstigt med tanke på Instagram-hajpen just nu. Men Instagram ligger inte oväntat mycket nära.


Hur svenska e-handlare länkar till sociala medier

När vi slår ihop alla butiker, små, medelstora och stora så länkar 62 procent till Facebook, 20 procent till Twitter och 18 procent till Instagram. YouTube som alltså även inkluderar videoklipp finner vi hos 30 procent av nätbutikerna.

70 procent av e-handlarna är sociala

Bland mindre nätverk finner vi Pinterest som 12 procent länkar till och Googles sociala nätverk, Google+, kämpar sig in på en sistaplats med 9 procent.

I den första grafen kan vi även dra slutsatsen att de medelstora och stora butikerna är bättre på att använda sig av sociala nätverk, vilket kanske inte är så konstigt då de lär ha mer resurser och förmodligen en dedikerad marknadsansvarig.

När vi slutligen tittar på alla e-handlare i undersökningen kan vi även konstatera att nära 70 procent länkar till något av de sociala nätverken. Majoriteten av svenska e-handlare har alltså tagit till sig den sociala webben för att öka sin försäljning.

 

Bakom undersökningen finner vi 3743 butiker ifrån Ehandelsindex som vi även har finansiell data på. Kopplingarna till de sociala nätverken handlar primärt om utlänkar till deras sajter.

Joakim Andersen
jocke@ehandel.se