Det har kommit ut en ny undersökning utförd på uppdrag av betaltjänst-leverantören DIBS. Den visar på att svenskar är de mest prismedvetna konsumenterna i ehandelns Europa. Hela 54 procent av oss svenskar använder prisjämförelsesajter för att hitta den nätbutik där man genomför sitt köp. Detta skall ställas i relation till Frankrike och Spanien med siffror på 26% respektive 16%.
Vi skulle dock gissa att internetmognaden och prisjämförelsetjänsterna i dessa länder inte är lika bra som i Sverige. Det är inte många länder som har jämförelsetjänster på samma nivå som exempelvis Prisjakts. 54 procent är fortfarande en uppseendeväckande siffra. Om vi tolkat undersökningen rätt är det alltså mer än varannan konsument som använder en prisjämförelsesida innan köp.
Även om svenskar var absolut mest luttrade i prisjämförelser så låg hela norden på en hög nivå. I Danmark var det 47% som använde prisjämförelsesidor och i Norge 40%. Det ska dock nämnas att det vanligaste köpbeteendet fortfarande är att besöka butiker som man har handlat i innan. På en andraplats ligger givetvis sökmotorer men på en stark tredjeplats kommer, i alla fall i Sverige, prisjämförelsesidor.
Denna prisfokusering borde göra de sociala medierna ännu viktigare för nystartade butiker som vill nå ut och inte tänkt konkurrera med pris.
Källa