ANNONS

Googles glasögon nu ännu skarpare

Googles glasögon nu ännu skarpare
ANNONS

Google meddelar att deras tjänst Goggles har blivit ännu smartare. För de som inte vet är Google Goggles ett program till smarta mobiltelefoner som kan känna igen saker med hjälp av mobiltelefonens kamera. Goggles kan till exempel känna igen landmärken, översätta texter, berätta vem som gjort tavlan du tittar på och känna igen logotyper. Programmet sammankopplar helt enkelt bilder med Googles sökmotor. Det du tittar på, och fotograferar, identifieras och sedan visas ett relevant sökresultat hos Google.

Nu har de tagit sin igenkänningsalgoritm ännu ett steg in i framtiden. Denna gång är det en kommersiell funktion som identifierar annonser. Vi har innan skrivit om QR-koder som ska koppla ihop verkligheten med den virtuella världen och oftast handlar det om annonser. Man ska fota QR-koden, som är tryckt i en annons, och denna översätts sedan till en internetadress. Ni som ansåg att detta var för krångligt och aldrig skulle få fotfäste hos allmänheten verkar nu få rätt. Kanske inte främst för att QR-koder skulle vara för krångliga men för att Google helt enkelt förbigår dem.

Du kan numera med Google Goggles fotografera nästa vilken annons som helst, ifrån USA, och Goggles tar dig till en relevant sökning för mer information. Vi förmodar att annonser ifrån resten av världen så småningom också ska kunna identifieras.

Vi var lite skeptiska till om detta verkligen skulle fungera så vi testade det. Belästa som vi är tog vi fram senaste Time. Vi vänder på tidningen och hittar som vanligt en annons för klockor, klocktillverkare älskar att annonsera i Time. Detta var en annons ifrån företaget Breguet. Vi fotograferar annonsen med Google Goggles, i extremt dåligt ljus skall tilläggas. Den resulterande bilden är i princip svart med lite suddiga skuggor av en klockas innanmäte. Någon sekund senare svarar Goggles med "Breguet Print Ad" och tar oss till en Google sökning på Breguet. Är inte framtiden fantastisk? Varför identifieringen blev så bred berodde på vår dåliga bild. Tanken är givetvis en så nära identifiering som möjligt. Med bättre ljus får vi tre olika identifierade termer där den ena är exakt rätt klocka som annonsen visar.


Exempel på hur dålig bilden kan vara
(de färgade rutorna är Googles animation)

Vi ehandlare bör nog göra oss redo att utnyttja dessa nya kopplingar mellan den virtuella världen och verkligheten. Det ser i alla fall ut att bli mer användarvänligt än QR-koder i framtiden. Google Goggles finns både för Android och iPhone och ni hittar programmet här.

Källa

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap