Under årets första kvartal ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 46 procent jämfört med samma period förra året. Framförallt är det försäljningen av lösplock som rusar iväg med en tillväxt på hela 65 procent.
Man ska dock komma ihåg att livsmedelsförsäljningen på nätet fortfarande utgör en marginell andel av den totala marknaden. Cirka en procent av den totala omsättningen finns i näthandeln, men många i branschen väntar nu på ketchupeffekten.
– Marknaden rör på sig, kedjorna satsar allt mer på digitala kanaler och det sker en omstrukturering bland de renodlade aktörerna. Det kommer därför att bli intressant att följa marknadens utveckling framöver, kommenterade Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, tillväxten tidigare i år.
Svensk e-handel ligger i framkant i många branscher men nätmaten har släpat efter. Enligt en artikel i Computer Sweden beror det bland annat på att mat på nätet är förknippat med stora kostnader och en svårlöst logistik. För renodlade nätmathandlare krävs det ett eller flera centrallager att skicka ut maten ifrån. Leveransen ut till kund skiljer sig också åt.
– Mat kräver en helt annan distribution eftersom det handlar om färskvaror. Det gör tiden mer begränsad om den ska levereras till din dörr – andra paket kan man ju hämta lite när man vill, säger säger Jonas Ogvall i en intervju med Computer Sweden.
Måste se alla kanaler tillsammans
Att mat på nätet tagit fart på senare tid beror delvis också på att de traditionella dagligvaruhandlarna först inte intresserat sig för e-handeln. Inte förrän hösten 2014 deklarerade Ica att det var dags och Axfood, som äger kedjorna Hemköp och Willys, har precis börjat testa sig fram.
Att jättarna nu tagit klivet beror enligt Ulf Johansson, professor i företagsekonomi Lund och föreståndare för Centrum för handelsforskning, delvis på att de känner trycket från de renodlade nätaktörerna.
– Det är därifrån konkurrensen har kommit som fått de stora kedjorna att reagera. Själva har de tyckt det varit bekvämt att folk har kommit till dem. Ofta ser handeln på e-handel som en egen kanal och räknar på hur den lönar sig. Men det gäller att se alla kanaler tillsammans, det totala erbjudandet, säger Ulf Johansson till Computer Sweden.
Nästa stora fråga är hur maten ska levereras i framtiden. Ica:s vd Anders Svensson har sagt att han tror färdigplockade kassar som hämtas ut i butik kommer att bli den stora trenden. En uppfattning han delar med amerikanska Walmart som nu satsar stort på hämtstationer intill sina butiker.
Hämta maten i tvättstugan
Jonas Ogvall däremot menar att de som levererar färdigpackade matkassar varit duktiga på att leverera maten inom ett förutbestämt tvåtimmarsfönster, och han tror på en vidareutveckling av konceptet.
– Varför har vi fortfarande kvar tvättstugor i husen när nästan alla har egen tvättmaskin? Där skulle vi ju kunna ha stora kylrum för mat som levereras i stället, säger Ogvall.
Han påpekar samtidigt att det inte är jobbigare för en barnfamilj att vänta på en leverans än att ta sig till butiken för att hämta sin matkasse.
– För en barnfamilj är det säkert lättare att vara hemma och vänta än att dra med barnen till affären. Och meddelar de dessutom en stund innan att de är på väg kan man vara på lekplatsen fram till dess.
I framtiden blir det troligen så att kundens behov i allt större utsträckning kommer att styra vart leveranserna går. Något som samtidigt öppnar upp för nya samarbeten
– Det kan handla om logistikledet där aktörer som Posten kan komma in. De som erbjuder smarta hem vill ju också fylla sitt erbjudande med olika saker. Man kan tänka sig nya affärsmodeller som bygger på att kunderna hämtar upp maten på helt nya ställen eller får hem maten tillsammans med någon annan leverans. Man kan också tänka sig att partihandlarna går in och börjar sälja direkt på nätet i stället för att bara vara mellanledet till handeln, säger Ulf Johansson.