ANNONS

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln
CHANEL

Lyxhandeln på nätet står inför en snabb tillväxt men det betyder inte att butikerna kommer att bli mindre viktiga i framtiden enligt en ny rapport.

ANNONS

Idag sker mindre än 5 procent av all försäljning av lyxprodukter på nätet. Butiksförsäljningen spelar fortsatt en stor roll men det är på väg att förändras och år 2020 väntas siffran stiga till hela 20 procent enligt en ny rapport, Online Fashion Retail, framtagen av Fashionbi.

Delvis tack vare en stor tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet, men även för att allt fler lyxvarumärken insett att de måste finnas i alla kanaler, och vikten av att få dem till att fungera tillsammans. Ett exempel är Chanel som ska lansera en e-handel i slutet av 2016, det trots att man länge sagt att man inte haft några planer på att gå online.

– Online är inte här för att kannibalisera på offline, utan för att stötta. Om en konsument börjar kolla på en produkt på nätet, kan det sluta med att hen köper den offline, eller vice versa, säger Ambika Zutshi, vd för Fashionbi till Luxury Daily.

Konsumenterna finns i allt fler kanaler

I rapporten framgår det också att konsumenterna blir allt mer flerkanaliga, något som flera tidigare studier också pekat på. Mindre än hälften, 44 procent, säger att de påbörjar och slutför sitt köp genom att uteslutande besöka en butik när de handlar kläder och skor.

När det gäller smycken och klockor är den siffran 49 procent. Något som innebär att mer än hälften av konsumenterna använder nätet någon gång inför ett köp. En siffra som väntas fortsätta att växa och innebär att varumärken och återförsäljare inte bör dela upp sin försäljning i butik och online då konsumenterna vandrar mellan dessa genom hela köpprocessen.

Mobila kunder shoppar mer i butik

Samtidigt konstateras det i rapporten att mobilt blir allt viktigare. Man fann bland annat att mobila shoppare spenderar 25 procent mer i butik än de som endast använder mobilen som ett hjälpmedel inför ett köp.

Åtta av tio säger också att de använder sin mobil medan de befinner sig i en butik för att jämföra priser. 90 procent säger samtidigt att de kan tänka sig traska vidare till en konkurrent om samma vara finns tillgänglig till ett lägre pris.

Varumärken och återförsäljare inom lyxsegmentet konkurrerar sällan med pris men det kan det bli ändring på i framtiden enligt rapporten. Något som också öppnar upp för att varumärken och återförsäljare kan locka till sig kunder på språng med hjälp av geotargeting och specialerbjudanden.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se