ANNONS

DHL prisar paketautomaterna som sänker deras kostnader

DHL prisar paketautomaterna som sänker deras kostnader
Steen Asger Jørgensen - Operations Director hos DHL Express Danmark

För ett och ett halvt år sedan inledde danska DHL Express en satsning på SMS och paketautomater för privata försändelser. Något som visat sig vara en stor succé.

ANNONS

I slutet på förra året installerade DHL Express, i samarbete med danska SwipBox, ett 60-tal paketautomater runt om i Sverige för e-handelsleveranser. Hur det testet slagit ut vet vi inte ännu men i Danmark har det varit en lyckad satsning.

Projektet inleddes för 18 månader sedan och enligt DHL själva är resultatet tydligt, både på nedersta raden och när det gäller antalet nöjda kunder.

– Vi är mycket nöjda med de initiativ som vi har vidtagit under det gångna året, och det är danskarna också. På Trustpilot rankas vi som den bästa budfirman i Danmark och det beror i hög grad på de förändringar vi har gjort för mer flexibla leveranser, säger Steen Asger Jørgensen, operations director hos DHL Express Danmark.

Att DHL började snegla på möjligheten ned paketautomater berodde på att antalet försändelser till privatpersoner ökat kraftigt de senaste åren. Men då DHL Express endast levererar 8-17 på vardagar innebar det att en tredjedel av leveranserna inte kunde lämnas ut vid det första försöket.

En av fem väljer paketautomat

Med målet att öka den frekvensen infördes först en SMS-tjänst där mottagaren informerades om att ett paket var på väg. Här har mottagaren möjlighet att bestämma en ny tidpunkt eller plats om hen inte är hemma. En tjänst som tre av fem mottagare använder sig av idag.

I nästa steg inleddes ett samarbete med det danska systemföretaget SwipBox som har cirka 360 paketstationer utplacerade i butiker som Bilka, Føtex och Netto. Idag levererar DHL Express en av fem försändelser till en SwipBox.

– Det har gått över all förväntan. Idag har vi halverat antalet försändelser som inte kan levereras vid första försöket. Ovanpå det har våra kurirer färre hemleveranser till privatpersoner, det trots att volymen nu tredubblats, säger Steen Asger Jørgensen.

Han påpekar också att DHL:s satsningar innebär besparingar. Från januari till april i år har man sänkt sina distributionskostnader med cirka 3,5 procent. Varav SwipBox står för 2 procent.

– Vi är mycket nöjda. Besparingar på bara några procent låter inte mycket, men det gör skillnad på en väldigt konkurrensutsatt marknad. Här kan även små marginaler bidra till konkurrensfördelar.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se