För ett drygt år sedan lanserade Walmart ett nytt koncept som man kallade för Walmart Pickup Grocery. En tjänst som gör det möjligt för kunden att lägga sin beställning av livsmedel och hushållsprodukter på nätet, och sedan hämta upp dem utan att lämna bilen.
Urvalet består idag av mer än 30 000 produkter och beställningen kan hämtas upp tidigast två timmar efter, eller senast tre veckor efter det att den är lagd. Först ut var ett varuhus i Bentonville, Arkansas, där Walmart har sitt huvudkontor men redan då flaggade detaljhandelskedjan för en större expansion.
Efter det har en handfull butiker hoppat på konceptet och nu meddelar Walmart att det är dags att expandera tjänsten till ytterligare åtta städer. Samtidigt förbereder detaljhandlaren för en större utrullning under de kommande månaderna.
Hämtstationer före hemleverans
Utöver San Jose, Bentonville, Phoenix, Denver och Huntsville kommer kunder i Atlanta, Charlotte, Fayetteville, Salt Lake City, Ogden, Nashville, Tucson och Colorado Springs från och med den 13 oktober få möjligheten att svänga inom Walmarts hämtstation för att hämta upp sin online-order.
Vilka städer som står på tur vill man inte avslöja men klart är att Walmarts fokus framöver kommer att ligga på hämtstationer till förmån för hemleverans. Walmart har testat med hemleveranser men anser att hämtstationer är ett bättre alternativ för kunden.
Både ur ett kostnadsperspektiv för kunden och det faktum att 70 procent av USA:s befolkning bor inom en radie av 8 kilometer från närmaste Walmart-butik. Satsningen kommer samtidigt som flera konkurrenter rullat ut sina livsmedelsleveranser i nya städer.
Som till exempel lågpriskedjan Target som nyligen inledde ett samarbete med Instacart för att kunna leverera livsmedel och dagligvaror inom en timme. Nyligen meddelade även Google att man tar upp kampen med Amazon Fresh genom att utöka Google Express med leverans av färska livsmedel och dagligvaror senare i år.