Sökjätten Google kommer snart lansera en ny annonsfunktion. Denna ger dig möjlighet att ladda upp dina kunders e-postadresser till Google för att sedan rikta annonser mot dem via till exempel YouTube, Gmail, Googles sökmotor eller någon annan tjänst där sökjätten vet användarens identitet.
Du som annonsör ska även kunna matcha dina annonser mot målgrupper med liknande beteende och rörelsemönster på nätet. Alltså personer som inte är dina kunder men sådana som liknar dem.
Denna nya funktion där man matchar befintlig kundbas mot andra liknande grupper liknar en som Facebook lanserade 2013 och som sägs vara populär bland annonsörer och lukrativ för det sociala nätverket.
Konsumenter som liknar dina befintliga kunder är i många fall enklare att konvertera till nya kunder än andra grupper.
- Nu kan Google hjälpa dig att nå kunder som du redan har en relation med - som de i ditt lojalitetsprogram eller som har gjort ett tidigare köp - på ett sätt som är mest relevant gällande deras avsikt och sammanhang, skriver Google på sin blogg.
Integritetsproblem?
Det kan låta något farligt ur integritetssynpunkt men Google kräver att du "krypterar" kundernas e-postadress (med SHA256) och man lovar att listan som laddas upp är i säkra händer. Det finns även en policy för Customer Match, som tjänsten heter, där man ställer vissa krav på dig som annonsör. E-postadresserna måste exempelvis delats med dig direkt utan någon mellanhand.
Customer Match kommer att rullas ut under de kommande veckorna enligt Google. Sökjätten nämner den mobila revolutionen och att man måste vara mer intim med kunderna i det nya e-handelslandskapet, som anledning till varför man nu inför denna möjlighet. Det är förstås också för att kapitalisera mer på den mobila kanalen som visat sig svårare att generera pengar i, inte bara för e-handlare utan även för Google.