Prenumerationstjänster på nätet har vuxit explosionsartat de senaste åren. Bara i Sverige finns det idag en uppsjö av prenumerationsboxar som gör det möjligt att få hem allt från skönhetsprodukter och viner till vitaminer och disktrasor.
Ett bekvämt sätt att e-handla men det finns också de som menar att prenumerationsboxar är alltför nischade med ett snävt och begränsat utbud. Vill man prenumerera på flera olika saker behövs det ofta flera olika prenumerationstjänster, något som kan bli krångligt och även onödigt dyrt, om frakten kostar.
Det här är något som prenumerationsboxen Wiqly hoppas råda bot på. En tjänst som gör det möjligt för användaren att själv välja vad boxen ska innehålla, och hur ofta den dyker upp i brevlådan. Det går även att prenumerera på flera boxar med olika intervaller.
13 olika kategorier
Wiqlys koncept innebär att prenumeranterna kan välja mellan ett antal olika kategorier som de vill ha i sin box. Som till exempel choklad, underkläder, teknik, kaffebönor och leksaker. Totalt finns det idag 13 olika kategorier att välja mellan, och när det är dags för nästa sändning, väljer Wiqly ut nya produkter inom valda kategorier som matchar önskemålen.
Tjänsten lanserades för några dagar sedan och ägs och drivs av e-handelsbolaget Great Ambition AB som även står bakom nätbutiken MrSound.se.
– Vi kom på den här idén för sju månader sedan efter att ha konstaterat att vi skulle vilja ha en prenumerationsbox, men inte med samma innehåll. Idén är enkel men revolutionerande, säger Sandra Backman som grundat Wiqly tillsammans med Johan E Johansson.