ANNONS

Klarna förtydligar efter kritik mot klicktjänst

Klarna förtydligar efter kritik mot klicktjänst

Klarnas nya tjänst "Betala med ett klick" ska göra det enkelt att på ett smidigt sätt betala fakturor, men en del användare har uppfattat det som otydligt på vilket sätt autogiro är kopplat till tjänsten.

ANNONS

Tjänsten "Betala med ett klick" i portalen Mitt Klarna lanserades för att göra fakturabetalningar lättare. 

– Meningen är att tjänsten ska göra det enkelt att betala och minska risken för att man missar en betalning, säger Charlotta Åsell, talesperson på Klarna.

Hon förklarar att för att tjänsten ska fungera måste det finnas en koppling till ett konto, och den görs via autogiro. Lite enkelt uttryckt fungerar autogiro som en slags infrastruktur för "Betala med ett klick". Detta är något Klarna upplyser om när man ansluter sig till tjänsten.

Men nu har betalföretaget fått in ett antal klagomål om att det skulle vara otydligt på vilket sätt autogiro är kopplat till betaltjänsten.

– Vi har uppenbarligen inte varit tillräcklig tydliga med att vi använder Autogiros infrastruktur för att göra kopplingen till kontot, men att pengarna inte dras automatiskt utan att man fortfarande måste betala varje faktura, säger Charlotta Åsell.

"Viktigt att det är tydligt"

Efter att klagomålen kom in har Klarna bland annat lagt till tydligare information om Autogiro när man registrerar sig för tjänsten, samt lagt till information i mailet man får när man ansluter sig till tjänsten. De har också besvarat frågor från kunder i sociala medier.

- Det är inte många som har hört av sig, men uppenbarligen har det funnits en förvirring och det är viktigt för oss att man förstår hur tjänsten fungerar när man väljer att använda den.

För den som inte trivs med kopplingen till autogiro går det förstås även i fortsättningen bra att betala fakturor på mer traditionella sätt.

- Vissa vill inte vara kopplade till autogiro och då kan man förstås gå in på sin internetbank och betala på det vanliga sättet, även om det inte är lika smidigt, avslutar Charlotta Åsell.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se