ANNONS

Svenska storföretag ser inget värde i e-handeln

Svenska storföretag ser inget värde i e-handeln

E-handeln mellan företag, B2B, väntas inom några år gå om detaljhandeln i omsättning. Trots det saknar många av de svenska storföretagen en näthandel, en majoritet av dem har inte heller några planer på att gå online.

ANNONS

Enligt siffror från Statistiska centralbyrån står e-handeln idag för sju procent av all handel mellan företag i Sverige. En siffra som bara kommer att öka och enligt analysföretaget Frost & Sullivan, kommer den globala B2B-handeln på nätet vara värd 6,7 biljoner dollar år 2020, att jämföra med 3,2 biljoner dollar för B2C.

Men en majoritet av de stora svenska B2B-företagen är inte med på tåget ännu. Enligt intervjuundersökningen, Säljindikatorn 2015 som är framtagen av PMP Marknadskonsult, saknar fortfarande tre fjärdedelar av de svenska börsbolagen inom B2B en nätbutik.

Det trots att företagskunderna i allt större utsträckning efterfrågar e-handel, och många av de företag som erbjuder det ser stora fördelar i takt med att försäljningen ökar.

– Det är en tröghet som inte hör hemma år 2015 i Sverige. Vi pratar ju om oss själva som ett it-under och man säger att Sverige ligger i framkant, men det gör vi ju inte alls. Inte i det här avseendet i alla fall, säger Mikael Juhler, vd på PMP Marknadskonsult till Computer Sweden.

Förlorar marknadsandelar

Att de stora elefanterna fortfarande står och trampar utan nätbutik beror enligt Säljindikatorn främst på att de inte tror att det är lönsamt. Två av tre har inte heller några planer på e-handel, trots att tre fjärdedelar av de som tagit steget ut på nätet säger att det varit lönsamt. Något som tidigare undersökningar också visat.

– Anledningen till att de inte tror på det är att de har en rädsla att om de inte har personlig kontakt och får bygga relation med kunderna, utan att allt sker rent mekaniskt över Internet, då är de rädda att någon annan enkelt kan komma att ta kunderna, säger Mikael Juhler.

Han påpekar samtidigt att många inte vill bli en stor aktör på nätet eftersom kunderna där bara handlar efter lägsta pris. Juhler tror också att företag som håller sig till traditionella försäljningsmetoder kommer förlora marknadsandelar på sikt.

– Någon är där och nyper deras kunder och deras marknad just nu. Förmodligen är det en del framsynta svenska företag som nyper av de som inte ger sig in på Internet, men det som inte är bra är att mycket av försäljningen hamnar utomlands, i Düsseldorf eller London, säger Mikael Juhler.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se