ANNONS

E-handelsexpansion fortsätter i snabb takt för H&M under 2016

E-handelsexpansion fortsätter i snabb takt för H&M under 2016
H&M:s vd Karl-Johan Persson

Den svenska klädjätten går en intensiv höst till mötes. Förutom lansering av nya varumärken och 240 nya butiker som ska öppnas inom tre månader, fortsätter H&M att rulla ut sin e-handel i fler länder.

ANNONS

Under gårdagen presenterade H&M sitt resultat för det tredje kvartalet, juni-augusti. Under perioden redovisar koncernen en vinst före skatt på på 6 936 miljoner kronor. Samtidigt ökade försäljningen med 18,6 procent till 46 024 miljoner kronor exklusive moms.

Bruttomarginalen, ett lönsamhetsmått, föll från 58,3 procent i fjol till 55,9 procent tredje kvartalet i år. 

– Vi har en god resultatutveckling under årets första nio månader även om resultatet i tredje kvartalet påverkades negativt av ökade inköpskostnader till följd av den starka US-dollarn, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.

Klädjätten tyngs just nu även av stora framtidsinvesteringar. Satsningarna rör fler butiker, fler varumärken samt nya e-handelssajter och H&M går nu en intensiv höst till mötes.

Nio nya onlinemarknader 2016

Som vi nyligen kunde berätta öppnar klädjätten inom kort onlinebutik i Schweiz men även i Ryssland, vilket gör att man kommer att finnas på 23-onlinemarknader i slutet av november.

– Under 2016 planerar vi att erbjuda e-handel på ytterligare nio befintliga H&M-marknader. Dessa länder blir Irland, Japan, Grekland, Kroatien, Slovenien, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg, säger Karl-Johan Persson.

Parallellt med sin online-expansion kommer H&M även att öppna fysiska butiker i snabb takt. Under fjärde kvartalet planerar koncernen öppna cirka 240 nya butiker, vilket är nästan tre butiker om dagen.

– Två nya och spännande H&M-länder under hösten blir Indien, där vi öppnar vår första butik i New Delhi i nästa vecka, samt Sydafrika där vi öppnar senare i oktober i Kapstaden. Nästa år planerar vi att öppna tre nya butiksmarknader: Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico, säger Karl-Johan Persson.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se