Under gårdagen presenterade H&M sitt resultat för det tredje kvartalet, juni-augusti. Under perioden redovisar koncernen en vinst före skatt på på 6 936 miljoner kronor. Samtidigt ökade försäljningen med 18,6 procent till 46 024 miljoner kronor exklusive moms.
Bruttomarginalen, ett lönsamhetsmått, föll från 58,3 procent i fjol till 55,9 procent tredje kvartalet i år.
– Vi har en god resultatutveckling under årets första nio månader även om resultatet i tredje kvartalet påverkades negativt av ökade inköpskostnader till följd av den starka US-dollarn, säger H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Klädjätten tyngs just nu även av stora framtidsinvesteringar. Satsningarna rör fler butiker, fler varumärken samt nya e-handelssajter och H&M går nu en intensiv höst till mötes.
Nio nya onlinemarknader 2016
Som vi nyligen kunde berätta öppnar klädjätten inom kort onlinebutik i Schweiz men även i Ryssland, vilket gör att man kommer att finnas på 23-onlinemarknader i slutet av november.
– Under 2016 planerar vi att erbjuda e-handel på ytterligare nio befintliga H&M-marknader. Dessa länder blir Irland, Japan, Grekland, Kroatien, Slovenien, Estland, Lettland, Litauen och Luxemburg, säger Karl-Johan Persson.
Parallellt med sin online-expansion kommer H&M även att öppna fysiska butiker i snabb takt. Under fjärde kvartalet planerar koncernen öppna cirka 240 nya butiker, vilket är nästan tre butiker om dagen.
– Två nya och spännande H&M-länder under hösten blir Indien, där vi öppnar vår första butik i New Delhi i nästa vecka, samt Sydafrika där vi öppnar senare i oktober i Kapstaden. Nästa år planerar vi att öppna tre nya butiksmarknader: Nya Zeeland, Cypern och Puerto Rico, säger Karl-Johan Persson.