Allt fler e-handlar med hjälp av sina mobila enheter och vi på Ehandel.se publicerade nyligen en egen undersökning som visar att den mobila trafiken står för 23 procent av e-handeln i Sverige. Den mobila handeln växer i raskt takt i hela världen och det här är något som de flesta stora e-handlarna insett.
En av dem är Zalando som sedan några år tillbaka lagt stort fokus på just mobil handel. Bland annat genom att ständigt uppdatera sin mobil-app, som lanserades i Tyskland 2012, med nya funktioner som ska inspirera och underlätta e-handlandet.
– För oss är mobilen mer än bara ytterligare en enhet att shoppa från, den erbjuder helt nya sätt för våra kunder att upptäcka vad Zalando har att erbjuda. Mobil e-handel är något som vi kommer att fortsätta att fokusera på, sade Michael Lindskog, Country Manager för Zalando Sverige när appen lanserades i Sverige sommaren 2014.
Smartphone snart största kanalen
Under första kvartalet 2014 kom 38 procent av Zalandos besökare från mobila enheter. Idag är den siffran 57 procent och mer än hälften av e-handlarens 16 miljoner aktiva kunder använder idag sina mobila enheter för att shoppa.
Zalandos app har samtidigt laddats ner 11 miljoner gånger och man är inställda på att smartphones snart kommer att bli den mest populära enheten för att shoppa och därmed passera desktop. En insikt man vill ska genomsyra hela företaget och Zalando firar idag vad man kallar "Mobile First Day".
– De här siffrorna innebär att vi inte kan expandera vår verksamhet genom att helt förlita oss på desktop. Vi måste lyssna på våra användare och anpassa vår övergripande affärsstrategi genom att flytta fokus till de senaste enheterna och kanalerna, skriver Zalando i ett pressmeddelande.
Tanken med dagen är att få sina mer än 9000 medarbetare att tänka mobile first och dagen är bland annat full med olika föreläsningar, där e-handelsexperten Sïmon Saneback är en av talarna, tillsammans med representanter från Facebook, Instagram och Uber.
Utöver att instifta en egen dag för den mobila handeln har Zalando genomfört en rad andra initiativ de senaste månaderna för att få sina anställda att tänka mobile first. Bland annat har man anordnat interna tävlingar, en där anställda fått skicka en video-selfie där de förklarar hur mobilen förändrat deras liv. Förstapriset bestod av en iPad.
Anställda har även kunnat plocka ut en smartphone för eget bruk, samt fått möjligheten att testa ytterligare varianter genom att få hyra dem utanför kontorstid. Zalando har även slagit upp ”mobila lekplatser” på alla sina kontor där anställda kan testa olika iOS och Android-enheter.