Bring beskriver de nordiska konsumenterna som medvetna, informationssökande och ointresserade av för många irrelevanta val. Och de handlar på nätet i allt större utsträckning, enligt Brings rykande färska publikation E-handelsrapporten 2015.
Kvinnor mer mobila
En tydlig utveckling är enligt rapporten att allt fler både handlar och söker information med mobila enheter. Detta uppges vara extra tydligt vad gäller kvinnliga konsumenter. Men även om siffran har ökat sedan förra året är det fortfarande bara nio procent av alla nätköp som görs med en mobiltelefon. Det är framför allt konsumenter som är yngre än 30 år, och konsumenter som ofta handlar på nätet, som använder mobilen för att genomföra ett köp.
De som handlar med mobilen uppger ofta att det gjorde det för att mobilen "fanns tillgänglig just där och då", men hela 54 procent av de svenska konsumenterna, drar sig från att shoppa i mobilen eftersom det upplevs som krångligt med tanke på den lilla skärmen.
- Att kunna erbjuda en betalningsmetod som gör det enkelt att betala utan alltför många steg och registreringar under processen kommer att bidra till att öka konverteringen till mobil. Det kommer också att göra att hela köpprocessen upplevs som enklare, uppger rapporten.
Du måste ge bra produktinformation
Överlag är de svenska nätkonsumenterna väldigt förtjusta i enkla betalningslösningar, oavsett vilken enhet de handlar från. 74 procent uppgav i undersökningen att de tyckte att en enkel betalningslösning var det allra viktigaste när de valde nätbutik.
Men ännu fler, 76 procent, uppgav att det viktigaste vid valet av nätbutik är bra produktinformation och bra bilder på produkterna ifråga. Men när kunderna väl hittat en nätbutik som faller dem i smaken, så stannar de gärna kvar.
- 7 av 10 nordiska konsumenter återkommer gärna till en nätbutik som de har handlat i förut. Den andelen har inte ändrat sig sedan i fjol. Speciellt de som handlar ofta går tillbaka till samma nätbutik som de har handlat i förut. Priset betyder mindre när de väljer att köpa från samma nätbutik igen. Det är goda nyheter för nätbutikerna, enligt Bring.
Ett av fem svenska nätköp är ett impulsköp, det vill säga ett köp som inte planerats i förväg. Det kan därför antas att de svenska konsumenterna är lite mer för att planera sina inköp än sina nordiska grannar, där motsvarande siffra är ett av fyra. Kläder och skor uppges vara den produktkategori som impulsköps i störst utsträckning. Många kunder jämför olika sajter och priser, och vet exakt vad de är ute efter när de söker sig till en butik, enligt Brings undersökning.
- Impulsköpen sker huvudsakligen när konsumenten redan är inne i en bestämd nätbutik, och i snitt sker en fjärdedel av köpen när kunden letar efter något annat. Nyhetsbrev med bra erbjudanden samt inlägg och bilder på sociala medier är också viktiga kanaler för att trigga till impulsköp.
Billig frakt viktigare än snabb leverans
Varannan kund har enligt Bring returnerat en vara, och smidiga returmöjligheter pekas i rapporten ut som en framgångsfaktor för att attrahera framtidens nätkunder. Samtidigt är det betydligt fler som kommer på nya tankar innan varan ens är beställd. 90 procent av de nordiska konsumenterna har någon gång avbrutit ett köp på nätet, och den vanligaste orsaken till den uteblivna affären är enligt Bring att kunden helt enkelt har ångrat sig. Hög fraktkostnad är dock en anledning som anges nästan lika ofta.
Inom e-handelsbranschen har den fria fraktens vara eller icke vara diskuterats flitigt, och klart är att deltagarna i Brings enkät åtminstone inte är intresserade av att betala några större summor för att få sina varor hemskickade. 63 procent angav priset som det som hade störst betydelse vid val av leveransmetod, vilket kan jämföras med att bara 16 procent angav att leveransen skulle komma samma dag som den viktigaste faktorn.
- Fraktpriset är den viktigaste faktorn när det gäller att välja leveransmetod, speciellt för dem som handlar ofta och för åldersgrupperna under 40 år. Trots det är det viktigt att ge kunden flera val. Kundens vardagssituation, som familj, jobb och hälsa, varans storlek och hur snabbt produkten kan levereras har betydelse för hur konsumenten vill ha sin leverans, kommenterar Bring.
Ehandelsrapporten 2015 baseras på svar från drygt 9 000 konsumenter som svarat på webbundersökningar via Bring och Klarna, samt svar från ungefär 464 nordiska nätbutiker som intervjuats på telefon.
Den fullständiga rapporten går att få tag på här hos Bring.