Black Friday och Cyber Monday i all ära, men världens största e-handelsdag heter numera Singles Day. Kinas egen stora shoppingdag, som lanserades 2009 av Alibaba för att marknadsföra e-handelssajten Tmall, men som kommit att bli en nationell institution.
Singles Day infaller varje år den 11 november (eller 11/11) och har under de senaste åren slagit rekord på löpande band. Förra årets spenderades mer än 9,3 miljarder dollar bara på Alibabas sajter, Tmall och Taobao. Att jämföra med vad alla de amerikanska e-handlarna sålde för tillsammans under Cyber Monday, 2,7 miljarder dollar.
Det är dock inte bara kinesiska nätkunderna som passar på att fynda under den stora readagen. Den har även så sakta börjat få spridning utanför landets gränser och nu spås de e-handlande britterna vara nästa folk att omfamna Singles Day.
Infaller idealisk inför julhandeln
I alla fall enligt Parcel Hero, en brittisk onlinetjänst som jämför priser och leveranstider för flera av de stora distributörerna som DHL, UPS och FedEx.
– Alibaba sneglar västerut. I synnerhet Tmall har etablerat samarbeten med globala varumärken för att hantera logistik och försäljning utanför Kina, säger David Jinks, kommunikationschef på Pacel Hero, till Forbes.
Han tror att britterna snart kommer att få upp ögonen för dagen och därmed kommer att shoppa runt på Tmall och Taobao när Singles Day infaller. Han tror också att flera e-handlare kommer att passa på att fynda på AliExpress, Alibabas marknadsplats för tillverkare och återförsäljare.
Något som till slut också kommer att påverka landets inhemska e-handlare, och därmed tvingar dem att haka på med egna erbjudanden. Att Singles Day infaller så pass nära julhandeln gör den inte mindre attraktiv.
– Dagen ligger idealiskt den 11 november då allt fler konsumenter shoppar sina julklappar i god tid. Det är också en stor möjlighet för återförsäljarna att kicka igång försäljningen redan innan Black Friday och Cyber Monday infaller, säger David Jinks.