Det ser ut som att britterna tar på sig spenderarbyxorna nästa år, enligt en studie framtagen av the Centre for Retail Research, på uppdrag av marknadsplatsen RetailMeNot.
Förutom att britterna väntas spendera 60 miljarder pund under 2016, så har man även kommit fram till att Storbritanniens invånare i genomsnitt kommer att sätta sprätt på 1372 pund, cirka 17 500 svenska kronor, på nätet nästa år.
Samtidigt konstaterar man att flerkanaliga shoppare, alltså de som handlar från dator, smartphone och surfplatta, är de mest köpglada. Enligt undersökningen kommer dessa att spendera 1962 pund online nästa år, att jämföra med 1014 pund för de som endast e-handlar med hjälp av sin dator.
Mobila satsningar lönar sig
Det innebär att de flerkanaliga shopparna väntas spendera 94 procent mer under 2016, en siffra som kommer att öka ytterligare under de kommande åren. Det då konsumenter som endast e-handlar med en dator tenderar att shoppa mindre, samtidigt som antalet köp från smartphones och surfplattor ökar i rask takt.
– Återförsäljare som har varit snabba med att förbättra och anpassa köpupplevelsen till flera kanaler ser nu att deras investeringar betalar av sig. Samtidigt riskerar återförsäljare som ännu inte fullt ut anpassat sig för mobila enheter att halka efter ytterligare, säger Giulio Montemagno, senior vice president international, RetailMeNot.