ANNONS

Shirtstore köper konkurrent och expanderar i Europa

Shirtstore köper konkurrent och expanderar i Europa
Peo Olsson, VD på Shirtstore

T-shirtsajten Shirtstore.se köper upp Tshirtbox och satsar på expansion i Polen under hösten.

ANNONS

Shirtstore började som en e-handel år 2003 och gick sedan stadigt framåt under flera år. Sedan en tid tillbaka driver företaget även grossistverksamhet och i samband med det har fokuset på försäljning direkt till konsumenter kanske fått stå tillbaka något, enligt grundaren och vd:n Peo Olsson. Men nu ska flera nyheter vara på gång.

Bland annat ska Shirtstore, som i dag bara driver försäljning i de nordiska länderna, inom kort lansera i Polen.

- Många frågar varför vi inte går direkt på England och Tyskland, men de marknaderna är så stora att det är svårt att komma in där som stor aktör. Vi har inte de resurserna. Men Polen är också ett stort land och det ligger bra till geografiskt. Vår plattformsleverantör Jetshop har kontor i Polen också, så det passar bra, säger Peo Olsson.

Testpilot för Klarna Checkout hos Jetshop

Jetshop har för övrigt påbörjat ett samarbete med Klarna och företagets snabbkassa Klarna Checkout. Där ska Shirtstore fungera som testpilot under oktober månad.

Och det är inte allt. En annan nyhet är att bolaget nyligen har köpt upp det mindre företaget Tshirtbox. Det kommer nu att flytta in hos Shirtstore på så sätt att hela sortimentet finns kvar, men att varumärket Tshirtbox försvinner.

- Tshirtbox hade svårt att få lönsamhet i verksamheten, så de kom till oss och frågade om vi ville köpa deras utrustning. De hade tryckmaskiner som passade bra in i vår verksamhet och istället för att de skulle gå till en konkurrent kände vi att det var bättre att vi tog dem. Samtidigt tar vi över deras produkter och kundregistret, så det kommer att användas av Shirtstore nu istället, berättar Peo Olsson, och fortsätter:

- Och nu känner vi att vi måste lägga tid på det som genererar sälj, tiden och orken räcker inte till att driva för många webbshoppar samtidigt. Det finns ju de som jobbar med många butiker men ger det ingenting inom överkomlig tid så blir det inte bra.

Vad har ni annars på gång vad gäller Shirtstore?

- Vi känner att sidan har sett likadan ut i ett och ett halvt år. Det trummar på men där är ingen utveckling. Det är vi inte nöjda med. Vi har inte gett sidan tillräckligt mycket kärlek. Men nu ska vi göra en ordentlig genomgång av hela sajten och kolla så att vi har rätt storsäljare på förstasidan och sådana saker. Jag hade egentligen velat ha en responsiv sajt men det har Jetshop sagt nej till. Vi har varit låsta till dem sedan 2005 så då får vi följa det, säger Peo Olsson.

 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se