Bokhandelssajten Adlibris ska inom kort öppna en fysisk butik. Satsningen, som Svensk Bokhandel var först med att berätta om, är bokhandelns första i sitt slag, och genomförs bland annat för att minska avståndet till bolagets kunder.
- Det är tre områden som är viktiga. Vi vill skapa en bra mötesplats med våra kunder, något vi saknar i dag eftersom vi bara finns online. Sedan är det ett sätt att arbeta med leveranstider och att få ut produkter snabbt. Det tredje är att det är ett sätt för oss att lära oss mer om att driva butikshandel, säger Johan Kleberg, vd för Adlibris.
Varför vill ni lära er mer om att driva butikshandel?
- Kan vi hitta ett sätt att leverera kundnytta i en fysisk butik med samma priser som på nätet, men med snabb leverans och bra sortiment, så hade det förstås varit kul.
Den fysiska Adlibrisbutiken öppnar i centrala Stockholm i slutet av oktober och enligt Johan Kleberg är det inte omöjligt att det blir fler längre fram. De kommer i så fall förmodligen i första hand att öppna i Göteborg och Malmö.
- Vi får se. Det här är ett första steg. Det viktiga är att se om vi kan leverera bra kundnytta.
"Något annat än klassisk retail"
De senaste åren har det pratats mycket om att det går trögt för bokhandeln i Sverige, och Johan Kleberg medger att de traditionella butikernas haltande status spelat roll för Adlibris satsning på omnikanal. Målet är förstås att butiken, som utöver böcker även ska sälja bland annat pysselmaterial och leksaker, ska slå väl ut ekonomiskt.
- Det är klart att det är viktigt, annars hade vi inte gjort det här. Men det är inte bara att öppna en butik utan den ska som sagt bära med sig rätt kundnytta. Att gå omnichannel är inte intressant för oss per se, utan det här ska bli något annat än klassisk retail. Lyckas man med det så tror jag att det är något branschen kommer att se mer av framöver.
Vad blir det för skillnad mellan er butik och en traditionell bokhandel?
- Priserna kommer att vara lägre eftersom de ska vara samma som på vår webbplats. Sedan ska butiken även bli en relevant mötesplats där vi kan möta våra kunder. Butiken kommer att fungera både som utlämningsplats men vi kan också skicka varor från butiken till våra kunder.
Boksajten Adlibris omsatte förra året drygt 1,1 miljard men gjorde under samma period en förlust på omkring en miljon kronor.