ANNONS

Erfarenhet från mediebranschen ska få Tipser att lyfta

Erfarenhet från mediebranschen ska få Tipser att lyfta
Från vänster, Karolina Roslund, Anna Stenberg, Vanessa Meyer

Tipser förstärker sin styrelse med erfarna namn från mediebranschen. Styrelsen som hittills bestått av de tre grundarna får nu tillskott av Vanessa Meyer, Karolina Roslund och Anna Stenberg.

ANNONS

Tipser, en plattform som gör att bloggare, nyhetssajter och publicister kan bädda in e-handel med relevans till innehållet, har tidigare lockat till sig en del kapital. Nu ser man även till att fylla på med erfarenhet och kompetens.

Styrelsen som hittills bestått av de tre grundarna Jonas Sjöstedt, Marcus Jacobsson och Axel Wolrath, får nu tillskott av Vanessa Meyer. Wrapps tidigare globala marknadschef som även har erfarenhet som Marketing Director på Load Impact.

– Jag tror att Tipser har stor tillväxtpotential. Tipsers förmåga att generera nya intäkter för publicister och göra det enklare för varumärken att nå ut har redan skapat ett sug på B2B-marknaden, säger Vanessa Meyer.

En universell varukorg

Utöver det fyller man även på styrelsen med Karolina Roslund, tidigare förlagschef på mediekoncernen LRF Media, samt styrelseproffset Anna Stenberg som bland annat har styrelseroller i techbolagen Citerus och Ingager, samt driver det egna bolaget WES.

– Tipser handlar om hur man fortsätter kapitalisera på redaktionellt innehåll trots att annonsintäkter minskar, adblockers blir en realitet och läsarna har mindre tålamod. Att förstå mekaniken och förutsättningarna för mediehusen är ett av mina bidrag, säger Karolina Roslund.

Tipsers affärsidé går ut på att den som surfar på inrednings- och modesajter kan lägga till produkter som syns på bilderna i en universell varukorg. Det innebär att läsare/konsumenter kan lägga till produkter från olika e-handlare i varukorgen på en blogg, fortsätta shoppa i ett digitalt magasin för att slutligen checka ut på en tredje sajt med en och samma betalning.

– Vi ser början på ett nytt ekosystem där e-handeln kan möta konsumenterna där de befinner sig för att söka inspiration. Köpbara pins på Pinterest och köpknappar på Instagram hjälper till att etablera tanken att e-handel kan ske varsomhelst, säger Axel Wolrath, medgrundare, Tipser.

Men ett isolerat ekosystem som Pinterest räcker inte enligt Wolrath.

– Det är först när konsumenten rör sig fritt mellan kanaler med sitt personliga shoppingverktyg som vi har skapat riktig distribuerad e-handel.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se