Det svenska riskkapitalbolaget Northzone har under de senaste åren investerat in en rad olika e-handelsbolag. Tidigare i år investerade man i den personliga shoppingtjänsten Outfittery och under 2014 stoppade man in 55 miljoner kronor i Footway och deltog i en finansieringsrunda som inbringade 150 miljoner kronor till Fyndiq.
Nu är det dags igen när den tyska modesajten Lesara plockar in 15 miljoner euro, cirka 140 miljoner kronor, i riskkapital. Northzone som ska stå för merparten av kapitalet blir därmed storägare i bolaget. Dessutom investerar Vorwerk Ventures och Mangrove Capital i den här finansieringsrundan.
Likt H&M och Zara säljer Lesara inga externa varumärken utan tar fram alla sina kläder på egen hand. Deras affärsidé bygger på så kallad “fast fashion”, att man hela tiden har många nya kollektioner till låga priser som följer de senaste trenderna.
– Lesara kombinerar två stora megatrender, gränsöverskridande handel och direktkontakt med tillverkare som gör att de kan ta bort mellanhänderna. Tack vare sin teknik upptäcker Lesara även produkter som trendar snabbare än andra företag, säger Hans Otterling, partner på Northzone.
Nya kontor i Kina
Lesara lanserades i november 2013 och finns idag på sex marknader och har mer än 120 anställda. Under årets första sex månader ökade intäkterna med hela 500 procent jämfört med samma period förra året.
Utöver att man i år tagit steget in i Nederländerna och Italien har man även öppnat kontor i Guangzhou och Shenzhen för att komma närmare sina leverantörer. Tack vare det kan man snabbt identifiera trender och inom några veckor få in kläder som säljer i butiken. Att jämföra med flera månader för traditionella bolag.
– Medan marknadsplatser kämpar med leveranstider på mer än 60 dagar, bedrägeri och tvivelaktiga produktkvaliteter kan vi leverera ett stort urval av efterfrågade produkter - billigare, snabbare och med bättre kvalitet än någon annan, säger Lesaras grundare och vd, Roman Kirsch.