Facebook närmar sig e-handeln, sakta men säkert. Sedan tidigare har man rullat ut en köpknapp som gör det möjligt att handla direkt i nyhetsflödet, och nyligen meddelades det att Facebook jobbar på en ny butiksfunktion för företagssidor.
Inom några veckor ser man även till att uppdatera sin app, för smartphones och surfplattor, för att göra det enklare för företag att visa upp sina produkter och tjänster med hjälp av flikar. Bland annat blir det nu möjligt för e-handlare att skräddarsy en särskild sida för att enkelt kunna visa upp sina produkter utan en massa scrollande och klickande.
Enklare navigation
Det innebär att besökare kommer att kunna klicka på de olika flikarna och på så vis navigera runt på företags-sidan. Ungefär som det idag finns en särskild flik för foton.
– Hittills har företagssidor varit i stort sett likadana för alla företag. Nu lägger vi till nya flikar till sidorna så att olika typer av företag tydligt kan visa den information som är mest relevant för deras verksamhet, skriver Facebook i ett blogginlägg.
Utöver det håller Facebook även redan på att testa lite nya knappar, något man kallar för ”call-to-action buttons”. Knappar som ska göra det enklare att komma i kontakt med företagen via mail eller telefon. En stor blå knapp som syns direkt under profilbilden och som för e-handlare även går att länka direkt till nätbutiken.