Om du tänker efter så är hela livet en kamp om att våga. Våga lita på att mamma har rätt, våga välja partner eller inom vilket område du ska investera tid och pengar. Du vågar saker varje dag och det tar dig framåt. Men du vill vara bäst, eller hur? Då tror jag du måste våga ta större kliv.
Vi har kommit till en nivå inom e-handelsbranschen där fler börjar hitta modet i att ta e-handel till nästa nivå. Det tycker jag att du också ska göra. I höst. Imorgon.
Ta framgången i egna händer
Du minns säkert de gånger du inte vågat. När kompisarna kom hem från Thailandsresan och pratade om allt kul de upplevt eller när din konkurrent släppte på sommarrean innan dig. Det kändes rätt surt, eller hur? Kanske grämer du dig ännu mer över att någon annan realiserade idén om en plattform för fler aktörer som vill sälja på nätet innan dig. Tänk om du vågat, tänk om upplevelserna och framgångarna varit dina.
Var helt ärlig mot dig själv när du ställer dig frågan; Hur modig var du när du började med e-handel? Din kalkylerade sannolikhet för att lyckas och din personliga övertygelse var rätt stark, eller hur? Hoppade du, likt mig, in i e-handelns värld för 3-4 år sedan tog du en rätt liten risk. Sannolikheten att vi skulle e-shoppa mindre är/var rätt liten. Vägen till en omtyckt e-handelsplats kanske var desto osäkrare, men kraven från konsumenterna har varit låga. Det har gått rätt bra.
Se till dina idoler
Nu är vi fler som gör mer för ett större antal e-shoppare. Kraven höjs, så även din insats, och fler människor är beroende av ditt mod.
Se till dina idoler, Steve Jobs eller Jeff Bezos, Sheryl Sandberg eller Marissa Mayer. Du vill leda en lika stor förändring, eller hur? Det var ju därför du började i framtidsbranschen e-handel.
Du kan din optimering. Nu är det dags att du startar upp det där projektet som legat och väntat. I värsta fall blir kunderna kanske smålidande i någon vecka, men jag tror att du vid det här laget är bra på att prata med dem. Du kommer inte bli klar fortare för att du väntar.
Låt mig ge dig några tips på topics att ta tag i:
- En skön shoppingupplevelse i min smartphone (snackar snabbt).
- Kickass kommunikation kring produkter (från produktbeskrivning till lagerstatus).
- Roligare kampanjer som får mig att minnas dig (som sträcker sig längre än en rabattkod).
- Schyst nymodig betalningslösning utan ångest (det kanske finns fler kärlekar än fakturor).
- Leveransalternativ som jag vill ha det – snabbt och var jag vill (betalar gärna för det).
- Hjärtvänlig service och med en egen ton som gör livet enklare.
Du har lösningarna, du vet exakt vad du behöver göra, det vet jag.
Du måste bara våga!
Mot bigger, better, bolder 2016.
Jag vill avsluta med att säga att jag tycker Ehandel.se är modiga när de lanserar sin nya sajt. Att låta en av de mest omtyckta branschforumen i Sverige ta en ny form kräver stort mod. Hoppas det får oss att diskutera och lära ännu mer. Heja er!