ANNONS

B2B - framtidens e-handel eller krƄngligt sidoprojekt?

B2B - framtidens e-handel eller krƄngligt sidoprojekt?
Torbjƶrn Seger, VD fƶr WĆ¼rth

B2B pekas ofta ut som ett omrƄde dƤr e-handeln fortfarande Ƥr i sin linda, och en del fƶretag har svƄrt att fƄ igƄng B2B-satsningar pƄ nƤtet. Men det finns e-handlare som sysslar nƤstan bara med B2B och som verkar ha hittat ett framgƄngsrikt koncept.

ANNONS

Ett av fƶretagen som har B2B, Business to business, som hela sin affƤrsidĆ© pĆ„ nƤtet Ƥr WĆ¼rth, som sƤljer industrifƶrnƶdenheter till andra fƶretag. Under fƶrsta halvĆ„ret 2015 ska bolaget enligt ett pressmeddelande ha ƶkat omsƤttningen med nƤra nio procent.

- Vi har en publik webb sƄ det Ƥr klart att privatpersoner ocksƄ kan handla. Men vi vƤnder oss i fƶrsta hand mot proffsen. Sen kan ett fƶretag ju ha 1-2 anstƤllda, men dƄ Ƥr det ƤndƄ ett fƶretag som handlar, berƤttar VD:n Torbjƶrn Seger.

Att B2B kommer att bli stƶrre inom e-handeln slogs nyligen fast i Business Swedens rapport "Internationalisering genom digitalisering". Enligt rapporten Ƥr det i dag "frƤmst fƶretag som sƤljer sina produkter och tjƤnster till privatkonsumenter som styr utvecklingen av dessa kanaler i dag". Business Sweden uppfattar att det Ƥr de krav privatkonsumenter stƤller pƄ e-handel som kommer att flytta ƶver till handeln pƄ nƤtet mellan fƶretag.

- De kanaler som idag Ƥr en sjƤlvklarhet fƶr en e-handlare Ƥr, eller kommer inom en snar framtid att vara, lika viktiga fƶr till exempel en legotillverkare som arbetar mot fordonsindustrin, skriver rapportfƶrfattarna i sin analys. Ā 

"Business halkar lƤtt efter"

Att B2B Ƥr pƄ frammarsch Ƥr Ƥven flera e-handlare inne pƄ, men mƄnga, och dƄ sƤrskilt de som vƤnder sig till bƄde fƶretag och slutkunder, upplever att det Ƥr krƄngligt att nƄ ut till fƶretag pƄ samma sƤtt som till konsumenter. SƤrskilt om man i jakten pƄ fƶretagskunder inte vill dra ner pƄ sin service gentemot privatpersoner.

Anna EjdetjƤrn, tidigare e-handelskonsult som nu arbetar med e-handel inom B2B, tror att vi kommer att se onlinehandeln till fƶretag explodera de kommande Ƅren.

Anna EjdetjƤrn- Om en firma kƶper allt annat pƄ nƤtet, varfƶr dƄ gƄ och handla ett abonnemang i butik? Fƶr nƄgra Ƅr sedan var det nog inte mƄnga som trodde att vi skulle kƶpa mat pƄ nƤtet, och det har ƶkat jƤttemycket. SƄ jag Ƥr vƤldigt positiv och kan se att potentialen finns, sƤger hon.

Hon berƤttar att det ibland kan vara svƄrare att sƤlja online eftersom det blir svƄrare att gƶra en ordentlig analys av kundens behov nƤr man inte stƄr ƶga mot ƶga, och nyligen skrev Ehandel.se om att flera svenska storfƶretag som sƤljer till andra fƶretag verkar dra sig frƄn att satsa online. En anledning till den lƄngsamma utvecklingen som flera e-handlare Ƥr inne pƄ Ƥr att fƶrsƤljning till fƶretag fƶr med sig sƤrskilda krav bland annat eftersom fƶretagen ofta kƶper stƶrre volymer Ƥn vad privatpersoner gƶr.

- Det Ƥr min erfarenhet Ƥven frƄn andra fƶretag att business lƤtt halkar efter och att man ibland inte prioriterar det omrƄdet lika mycket, sƤger Anna EjdetjƤrn.

SvĆ„rt med samma sajt fƶr B2CĀ och B2B

Ƅven Autoexpertens e-handelsansvarige, Henrik Bjƶrkqvist, upplever att det Ƥr svĆ„rare att sƤlja till fƶretag, sƤrskilt om det ska ske via samma webbsida som den som riktar sig till konsumenter, det vill sƤga B2C, Business to consumer.

Henrik Bjƶrkqvist- Det Ƥr lite knepigt systemmƤssigt om man ska erbjuda till exempel speciella fƶrpackningsstorlekar och mƤngdrabatter. Man mƄste jobba med en annan uppsƤttning betalsƤtt och det Ƥr svƄrt att erbjuda samma service till fƶretag som till konsument. Kundanskaffning online och marknadsfƶringen online Ƥr ju annorlunda mot konsument vilket gƶr att man i vissa fall mƄste ha en egen marknadsplan fƶr hur man ska agera mot fƶretagskunder, sƤger han.

Men om kombinationen upplevs som svƄrhanterlig fƶr flera fƶretag sƄ finns det alltsƄ exempel pƄ att det kan gƄ bra med B2B om man fokuserar pƄ just det omrƄdet.

Torbjƶrn Seger uppskattar att max en procent av WĆ¼rths fƶrsƤljning gĆ„r till privatpersoner, Ƥven om de ocksĆ„ erbjuds mƶjligheten att handla. Han hĆ„ller dock med om att utvecklingspotentialen inom B2B ƶver nƤtet Ƥr stor.

- Hela utvecklingen av konsumentmarknaden gynnar B2B. Alla Ƥr vi ju privatpersoner emellanƄt. SƄ har det egentligen varit de senaste tio Ƅren. VƄr ambition Ƥr att ligga i den absoluta framkanten av den digitala sfƤren, med en bra webb, bra tjƤnster och bra stƶd. Det Ƥr en hel del administration att sƤlja till andra fƶretag.

MƄste man ha mycket fokus pƄ service och liknande om B2B ska fungera?

- Det pratas mycket om omnichannel och jag tror att kanalerna mƄste komplettera varandra, vad gƤller webb, butik och fƤltsƤlj. Alla behƶvs. Syftet Ƥr detsamma som mot konsumentsidan. Det blir mer och mer transparent. Ibland ligger B2B fƶre och ibland Ƥr det lite mer komplext, sƤger Torbjƶrn Seger.

- Man vill gƤrna gƶra rƤtt och dƄ kanske man vƤntar lite fƶr lƤnge. Det finns faror som lurar. Det Ƥr stora krav och mycket jobb, dƤrfƶr tar det ibland lite lƤngre tid.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se