Specter är ett företag som bistår sina kunder med webbaserade affärssystem. I dagsläget har Specter 1 500 kunder, varav ungefär två tredjedelar är e-handlare.
Företaget grundades av VD:n Lennart Samsson och två kollegor 2004 och har sedan dess vuxit till att ha 24 anställda. Av de 10 000 e-handelsföretag som i dag finns i Sverige uppskattar Lennart Samsson att ungefär 2 000 har ett affärssystem, men han säger sig veta att många fler skulle ha nytta och spara tid med Specters tjänster. Han beskriver dem som särskilt bra för företag som sysslar med försäljning av produkter, eftersom Specters system erbjuder lösningar inom till exempel order, inköp, bokföring och kassasystem.
Kundföretag omsatte sex miljarder
Att bolaget i dag har ungefär tusen kunder som är e-handlare gör att Lennart Samsson anser sig ha underlag för att beskriva Specter som marknadsledande inom affärssystem på e-handel. Specters kundföretag omsatte sex miljarder kronor förra året genom e-handel och köp i fyskiska butiker.
- Det pratas mycket om omnikanal just nu, alltså att man säljer på olika sätt. Hos oss är det helt integrerat. Kundföretaget kan med vårt system till exempel hålla koll på olika lager, göra internbeställningar och hantera sin kundtjänst. Lite unikt är också att slutkunden kan se lagersaldot per fysisk butik i realtid i webbshoppen.
Vad är hetast inom e-handelsbranschen just nu?
- Det är det här med omnikanal, att man driver affär både på webben och genom fysisk butik. Eller att man har flera webbshoppar på olika språk. Allt det där arbetar vi med i våra system. Vi ser det som att vi sparar tid åt våra kunder. Annars hade de fått göra mycket manuellt.
"Många snålar in"
Lennart Samsson ser också en ökad trend i att många små e-handlare i större utsträckning börjar få upp ögonen för att värdesätta sin tid, och att Specter möter upp behovet att utnyttja tiden väl med standardiserade affärssystem-lösningar som fungerar på flera områden.
- Vi vill nå ut mer med till exempel utbildningar för att hjälpa kunderna att utnyttja sina affärssystem bättre. Där märker vi tyvärr att många snålar in, men det finns pengar att spara på att använda systemet bättre. Dessutom har vi nyheter på gång för att effektivisera inom lagervärdering, vilket behövs när kunderna växer och hela branschen mognar mer och mer, säger han.
- Många glömmer att tänka på helheten. Men använder man sitt system på rätt sätt så får man mycket på köpet.
Specter deltar i år som partner vid Emeet, och tänker under sin session antingen diskutera just leveransflöden, eller prata om vad som utgör en bra omnikanal. Det är inte helt bestämt ännu. Men Lennart Samsson ser mycket fram emot konferensen.
- Det ska bli spännande och väldigt intressant. Många av våra kunder är med så jag ser det som ett bra tillfälle att få feedback och en bild av vad folk tycker. Med vår marknadsposition känns det ganska självklart att vi är med. Jag vet att vi kan bidra med en hel del.