Sensommaren 2013 var Peter Jundin och Pelle Kjellqvist på väg hem från Way Out West i Göteborg. På tåget hem valde de ut de bästa bilderna och filmerna från helgen för att dela med vännerna på på Instagram.
Något som var onödigt krångligt och båda kände att det måste finnas ett bättre sätt att skapa och dela hela upplevelsen från helgen. En lösning där alla bilder och filmer får plats från en grym musikfestival, en resa eller ett bröllop, och samtidigt sparas.
Då föddes idén till Memry, en tjänst där användare enkelt kan skapa album, kombinera både foton och filmer i samma album, som sen kan delas med vänner och familj, eller hållas helt privat.
– Människor älskar albumformatet, som berättar hela deras upplevelse och minnesvärda ögonblick i livet. Men fram tills nu har man varit begränsad till Facebook, där ens viktigaste minnen försvinner i ett myller av länkar och reklam, samtidigt som man delar dessa ögonblick med många människor man knappt känner, säger Peter Jundin, VD för Memry.
Tjänsten gick live i april 2015 och den senaste versionen kom ut för cirka en vecka sedan. Idag är Memry ett team på 10 personer, live på AppStore och siktet inställt på världen med en Android version på gång i oktober.
"Kommer öka konverteringsgraden"
Med tjänsten hoppas grundarna utmana både Facebook och Instagram. Bland annat genom att kunna erbjuda möjligheter och funktioner som jättarna inte gör i dagsläget. Man hoppas även lösa problemet med lagringen av bilder och filmer.
– Alla album sparas automatiskt i molnet, så att våra användare alltid har sina viktigaste stunder sparade, även om man skulle radera dem på sin smartphone på grund av utrymmesbrist eller av misstag, säger Peter Jundin.
Senare i år planerar man även att lansera en printfunktion vilket kommer att göra det möjligt att enkelt skapa fysiska fotoböcker av sina album. Något man ska göra i samarbete med Elanders Group, ett företag som erbjuder globala lösningar inom supply chain, print & paketering och e-handel.
– Vi kommer i första hand tjäna pengar på våra fotoböcker som är vår e-handelsdel där Stripe står för betallösningen. Sen kommer vi att utveckla vår e-handel än mer med våra "Memry Heroes", utvalda bloggare och livsstilsikoner som kommer att finnas under sökikonen i appen så att våra användare enkelt kan följa dem, säger Peter Jundin.
Dessa Memry Heroes kommer att ha möjlighet att länka ut från sina album, till exempel vid ett samarbete med Stadium eller Lindex, så att användarna kommer direkt till deras e-handel där de kan handla de specifika produkterna.
– Detta kommer öka konverteringsgraden dramatiskt för företag som till exempel Stadium och Lindex, säger Peter Jundin.