Nätmathandeln fortsätter att växa och under årets andra kvartal ökade försäljningen av mat på nätet med 43 procent jämfört med samma period förra året. Prognosen för 2015 är att mat på nätet ska omsätta över 4 miljarder kronor, och en av aktörerna som märker av ökningen är Linas Matkasse.
Det svenska matkasseföretaget, som nyligen fick en norsk minoritetsägare i Herkules Capital, växer snabbt, både vad gäller antal kunder och utbud. För att kunna möta utmaningarna med ökade flöden och lagermängder har Linas Matkasse nu valt affärssystemet Visma Business och Vismas partner, Exsitec.
– Med den nya lösningen får vi ett förbättrat Order-Lager-Fakturerings-flöde och bättre verktyg för uppföljning och rapportering genom hela vår koncern, säger Gabriel Ingemarson, CFO på Linas Matkasse.
2,5 miljoner portioner
Linas Matkasse levererar 2,5 miljoner portioner varje månad, något som ställer stora krav på logistiken. Samtidigt säger man att flexibilitet ett viktigt argument inför valet av affärssystem. Tillsammans med Visma Business införs även en handdatorlösning ifrån Exsitec.
– I takt med att Linas Matkasse expanderar behövdes ett starkare stöd för logistikhanteringen. Med den här lösningen får de ett helintegrerat flöde – från kundbeställning, lagerhantering och leverans till bokföring, säger Fredrik Lundell, försäljningschef på Exsitec.