Under sommaren har PostNord fått ta emot en del klagomål från missnöjda e-handlare. Bland annat har det handlat om försändelser som gått sönder på vägen till kunder, men det har även varit problem med spårningen av PostNords varubrev.
Nu sätter Post- och Telestyrelsen ytterligare press på PostNord efter ett ökande missnöje från kunder. Det är brev som inte delas ut eller hamnar i fel brevlåda, och paket som försvinner. En av de som stött på problem är e-handlaren Nina Söderström som har flera kunder som inte fått sina leveranser.
– Jag litar helt enkelt inte på att de utför sina tjänster och skickar försändelserna i tid eller att dom överhuvudtaget kommer fram, säger Nina Söderström i en intervju med TV4.
Främst är det när Nina Söderström skickat med frimärken som hon upplever att det blir problem.
– Att skicka med frimärken är helt uteslutet. Varenda gång, nästintill som jag skickar med frimärken, så kommer de inte fram överhuvudtaget.
Jobbar på en lösning
Nina Söderström är dock inte ensam och klagomålen har blivit allt fler. Därför kommer nu tillsynsmyndigheten Post- och Telestyrelsen att göra en uppföljning.
– Vad vi försöker se till är att de här problemen blir åtgärdade och det viktigaste är ju att det står högst upp på PostNords prioriteringslista också. Skulle dem av någon anledning ha en avvikande uppfattning då finns det anledning för oss att vidta de åtgärder som vi kan, säger Sten Selander, chef postavdelningen PTS.
2009 slogs Posten ihop med danska Posten och blev PostNord. Sedan dess har företaget genomgått en omfattande omorganisation med bland annat stora personalnedskärningar men också nya rutiner och företaget erkänner att man brister i servicen på vissa håll.
– Samhället digitaliseras i allt snabbare takt. För att möta denna utveckling måste vi kraftigt ställa om verksamheten i Sverige. Det innebär att vi just nu gör många parallella justeringar i vårt brevflöde, det handlar till exempel om nya brevterminaler som ska tas i bruk, nya tider för tömning av brevlådor och helt nya rutiner i brevbäringen, säger Per Ljungberg, kommunikationschef PostNord Sverige.
Han påpekar också att PostNord hela tiden jobbar för att de justeringar som sker inte ska medföra störningar, men tyvärr lyckas man inte alltid fullt ut.
– Generellt sett har vi en hög leveranskvalitet. Men som vid alla större förändringar kan det förekomma inkörningsproblem. Att försändelser försvinner helt är aldrig ok, men samtidigt är det väldigt ovanligt. Förra året reklamerades drygt 25 000 av 2 miljarder brev och paket som försvunna. Det motsvarar 1 brev/paket av 80 000. Vi ligger ungefär på samma nivå i år, säger Per Ljungberg.