Vår kära vän Arne på Posten har skrivit ett blogginlägg med emballagetips för oss ehandlare. Arne, som verkar ha i uppdrag att handla alla sina julklappar på nätet, berättar om några paket han fått. Han är inte nöjd med våra paket utan tycker att vi slarvar för mycket med emballaget och ger Posten för mycket pengar. Vi sa ju att Arne var vår vän..
Han tar först upp ett exempel ifrån Coolstuff där paketet han fått inte är ihopsatt ordentligt och saknar förpackningsemballage. Vi har skrivit om Coolstuffs tomteverkstad, med 45 personer i 3-skift, vilken nu kanske börjar visa svagheter i packningen. Arne tar även upp fler exempel, ifrån andra nätbutiker, där paketen varit för stora och ehandlarna fått betala för en onödigt stor volymvikt.
Nu ställer vi frågan till er ehandlare. Hur packar ni egentligen era paket?
Har ni stenkoll på era volymviktsgränser. Minskar ni vissa paket för att hamna under en viss gräns. Rullar ni era brev för att skydda känsliga produkter. I vilken utsträckningen använder ni brev respektive paket. Kör ni med några häftiga packnings-tricks som ni vill dela med er av. Hur många har börjat använda Postens varubrev och hur fungerar detta.
Diskussionen hamnade visst lite kring Postens tjänster, eftersom det var Arne som bloggat, men ni som använder DHL, Schenker osv får givetvis berätta hur det fungerar för er. Arne tror förresten inte att många ehandlare kommer hinna läsa hans inlägg innan januari. Vi vill tipsa Arne om att han alltid kan blogga här på Ehandel.se för att lösa detta problem i framtiden.
Ni kan läsa hela Arnes bloggpost här och även se bilder på paketen.