Zalando fortsätter att satsa pengar på teknologiska innovationer, och öppnade under gårdagen ett kontor i Helsingfors, där företaget planerar att ha 200 personer i tjänst om några år.
Tanken är att företaget genom det nya teknikkontoret ska lyfta sin sajt och utveckla möjligheterna att sammankoppla kunder och varumärken, bland annat genom att utveckla appar och andra kundinriktade produkter.
- Den mobila e-handeln av mode rör sig fort från enkel shopping i onlinebutiker. Våra mobila besök är nu fler än de från stationära datorer, och uppgår till 57 % under det andra kvartalet 2015. Därför investerar vi kraftigt för att utveckla vår mobila kapacitet", säger Philipp Erler, SVP Technology på Zalando, och fortsätter:
- Tack vare det strategiska läget, de starka universiteten och en grundligt etablerad mobilsektor, är Helsingfors den bästa möjliga miljön för vår nya internationella teknikhubb. Dessutom vill vi bli en välkänd del av den finska teknikbranschen och ingå partnerskap med nya lokala företag i framtiden.
Det nystartade kontoret i Helsingfors utgör företagets andra teknikcenter som ligger utanför Tyskland. Tidigare i år öppnade Zalando ett Fashion Insights centre i Dublin som fokuserar på fördjupad datavetenskap och teknikforskning.