Nyheter24-gruppen, som utöver just Nyheter24 även omfattar bland andra sajterna Modette.se och Filmtipset, ger sig efter bland andra Aftonbladet och Helsingborgs Dagblad in i raden av mediehus som ska satsa på e-handel.
Som ett led i satsningen har gruppen anställt Tobias Fink som e-commerce manager. Fink har tidigare arbetat för bland andra Interflora och Telenor och meningen är att han nu tillsammans med Nyheter 24-gruppens grundare, Douglas Roos, ska “utvärdera och eventuellt sätta igång e-handelsprojekt”.
- Vi har ett enormt annonsinventory varje månad och för oss är det därför logiskt att komplettera vår existerande affärsmodell, det vill säga att tjäna pengar på annonser, med att tjäna pengar på e-handel, säger Douglas Roos till Ehandel.se.
Enligt Douglas Roos har Nyheter24-gruppen varje månad över hundra miljoner annonsvisningar, och inom målgruppen 15-44 år är bolaget störst i Sverige i sin bransch. Förhoppningen är att e-handelssatsningen i någon form ska kunna införas inom ett halvår.
- Vi kan driva egna e-handelsvarumärken eller så ingår vi nära samarbeten med en eller flera existerande varumärken, säger han.
Vad skulle det kunna vara för egna varumärken?
- Om vi till exempel vet att tjejer i åldern 15-25 är intresserade av någon särskild produkt kanske vi kan ta fram en sådan och sälja via någon av våra sajter. Vi har många unga män i åldern 15-30 som är intresserade av e-sport. Det kan också vara något. Nyheter24-gruppen består av åtta sajter och alla ska i så fall involveras i det här.
Douglas Roos menar att de digitala affärsmodellerna inte på långa vägar är färdigutvecklade. Han berättar att företaget just nu diskuterar flera alternativ för att lägga upp sin e-handel, och vill inte gå in närmare på hur stor satsningen blir eller när den kan tänkas bli verklighet.
Är det realistiskt att ni har det här på plats inom sex månader?
- Det kan jag inte uttala mig om just nu. Vi tittar på det och lägger resurser på det men sen får vi se.
På bild: Douglas Roos