ANNONS

Svenskarna som ska fixa TV-handeln med ny shoppingsajt

Svenskarna som ska fixa TV-handeln med ny shoppingsajt

Emil Bergdahl är medgrundare till en ny tjänst som ska göra att folk faktiskt handlar saker de ser i film och på teve.

ANNONS

Vi har tidigare skrivit om olika försök att få folk att handla saker via TV:n. Bortsett ifrån att det första e-handelsköpet skedde via en TV-apparat så har efterföljande försök med TV-handel allt som oftast misslyckats.

Just nu jobbar två svenskar och en amerikan på en e-handelslösning som skall få folk att handla saker de ser på TV.

- I mer än ett decennium har film- och TV-branschen försökt hitta på sätt att göra det smidigt för konsumenter att köpa produkter man ser i filmer och TV-program. Alla försök har misslyckats och t-commerce har varit huvudspåret många gånger, säger Emil Bergdahl, VD och medgrundare till den kommande tjänsten Filmyr.

Emil Bergdahl, civilekonom och serieentreprenör, tillsammans med Felix Lange, UX-designer, och Josef Kohout, dataingenjör, arbetar just nu på tjänsten Filmyr som ska revolutionera TV-handeln.

Handel direkt i TV-apparaten, t-commerce, sägs dock inte vara lösningen för att få folk att e-handla saker de ser på teve. Detta har historisk sett aldrig gått att skalat upp och ofta inte intresserat användarna säger Emil Bergdahl.

Lösningen som Filmyr jobbar på är, som mycket annat nuförtiden, att lägga till ett socialt element. Filmyr ska vara som en kombination av film- och tv-databasen IMDb (Internet Movie Database), det sociala nätverket Pinterest och förstås e-handel på det.

- Vi har inte för avsikt att vara en traditionell webbutik, utan Filmyr handlar om online media där innehållet är genererat av användarna själva. Men likt Pinterest som nu har börjat utnyttja sitt medieinnehåll för e-handel, utnyttjar vi vår katalog av användargenererat innehåll om produkter, platser och musik som är kopplade till film/TV/skådespelare för att underlätta köp och försäljning av produkter och tjänster på vår plattform, säger Emil Bergdahl.

Det är dock inte bara fans som ska kunna skapa innehåll på Filmyr utan även filmbolag och andra kommersiella intressen ska kunna utnyttja plattformen och kan till exempel få ut mer av sina produktplaceringar.

- Filmyr är en ny marknadsföringskanal via vilken varumärken kan förlänga livslängden på sina placeringar, ett nytt sätt att nå ut och interagera med fans i samband med produktplaceringar. Spinna vidare på, och göra något roligt med, det faktum att deras produkter har varit med i film eller TV, säger Emil Bergdahl.

För att lyckas med att bli ett shopping-IMDb måste man förstås nå ut brett och lära användare att det är på Filmyr man hittar produkterna. Emil vill inte avslöja deras go-to-market strategi men man ska ha flera samarbeten på plats och över tusen fans ska hjälpt till att utforma tjänsten.

Det primära målet ska vara att bygga en användarbas och det ska vara gratis att lägga till innehåll och produkter på plattformen. Intäkterna ska sedan komma ifrån reklam, affiliate och premiumtjänster. Användarna ska även kunna köpa saker direkt på Filmyr.

- Vad gäller affiliate sker själva transaktionen slutligen på exempelvis Amazon.com, men transaktionen kan även ske direkt på Filmyrs egen marknadsplats där e-handlare listar sina egna produkter, säger Emil Bergdahl.

Tjänsten kommer ta plats på Filmyr.com men förstås också i en mobilapp, vilken man kan ha nära till hands framför teven. När användare hittar produkten de sett ska de också kunna se liknande produkter, om originalet exempelvis är för dyrt. Möjligheten att marknadsföra liknande produkter ska kunna göra Filmyr till en kanal för många e-handlare att använda sig av.

Genom att bygga ett ekosystem och socialt nätverk kring produkter i filmer och serier hoppas man kunna skala verksamheten och nå ut på alla marknader. Problemet tidigare har varit att någon måste skapa allt innehåll och genom att göra det till både en plattform för superfans och kommersiella intressen hoppas man kunna bygga en global databas för allt man kan köpa inom TV-rutan.

Filmyr ska hittills vara helt finansierat av grundarna men man planerar att under hösten ta in kapital ifrån externa investerare, då en lansering av tjänsten också ska ske stegvis.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se