Redan 2013 fick det amerikanska varuhuset Macy's kritik för sina e-handelssatsningar i Kina. Framförallt menade kinesiska experter att företaget borde öppnat en butik på Alibabas Tmall istället för att försöka köra via sin egen sajt, Macys.com.
- Macy's prioriterar att bygga en egen e-handelssajt när andra västerländska aktörer väljer att sälja på en e-marknadsplats när de expanderar till Kina. Jag tror att de kommer att öppna en butik på Tmall i framtiden och det är bra sätt att snabbt lära sig hur kinesiska kunder tänker och för att minimera kostnaderna, sade Dou Zhijian, analytiker på det kinesiska analysföretaget Neovalue, i slutet på 2013.
Sedan dess har man dock gjort en del kampanjer tillsammans med Alibaba och även infört deras betaltjänst Alipay på Macys.com.
Förväntas omsätta $50 miljoner
Nu ger man dock upp och ska öppna en butik på Alibabas e-handelsplattform Tmall. Man gör det i partnerskap med Hong Kong baserade företaget Fung Retailing, som kommer äga 35 procent av verksamheten.
I slutet av 2015 beräknas e-handeln vara uppe på Tmall Global som ska göra det enklare för kinesiska konsumenter att handla Macy's produkter. Man kommer investera 25 miljoner dollar i verksamheten under de kommande 18 månaderna och förväntas omsätta 50 miljoner dollar redan nästa år.
- Macy's är ett av de mest ikoniska varumärkena i världen, och vi är hedrade att de har valt oss som sin exklusiva partner att utöka sin verksamhet i Kina, säger Daniel Zhang, VD för Alibaba Group.