Det kinesiska e-handelsföretaget Alibaba har köpt 20 procent av elektronikföretaget Suning för 4,63 miljarder dollar. Suning köper samtidigt strax över en procent av aktierna i Alibaba och ingår en strategisk allians med nätjätten.
Suning ska vara en av landets största detaljhandlare med över 1600 butiker i 289 städer i Kina och flera tusen serviceställen.
Dealen kommer inte långt efter att nätjättarna, Baidu och Tencent, i Kina lanserat en e-handel ihop med detaljhandelskoncernen Wanda för att utmana Alibaba med en mer lokalt anknuten e-handel.
Online och offline i harmoni
Alliansen och förvärvet av 20 procent av Suning sägs vara ett steg mot att nå ut i den fysiska världen och knyta an lokalt till kunderna.
- Under de senaste två decennierna, har e-handeln blivit en ofrånkomlig del av livet för kinesiska konsumenter, och denna nya allians frambringar en ny handelsmodell som helt integrerar både online och offline. Denna allians kommer att gynna konsumenterna och handlarna genom att odla ett öppet och transparent integrerat ekosystem som kommer att vara ryggraden i den framtida ekonomin, säger Jack Ma, Alibabas grundare.
Det är även en investering i den logistik som Suning sitter på och som ska nå 90 procent av Kinas län. Alibaba har tidigare investerat i vitvarubolaget Haier där man också hade som mål att stärka logistiken i Kina.
Suning ska nu också öppna en nätbutik på Alibabas Tmall vilket sägs vara en stor vinst för plattformen.