I förra veckan berättade vi om Amazons nya tjänst Launchpad som skulle förenkla vardagen för startup-företag.
Speciellt gällde det företag som försökte få ut en ny innovativ produkt. Efter att man exempelvis lanserat sin produkt via en crowdfundingsajt, som Kickstarter, är det förstås dags att nå ut i världen till en bredare marknad.
Detta steg vill Amazon förenkla och flera svenska bolag är med från start. Några kända som Narrative, med sin kamera Clip, men också mindre kända som exempelvis Malmöbaserade Minut.
Konkurrent till Kickstarter
Minut säljer är en sensor för hemövervakning kallad Point och den kostar 99 dollar på Amazons Launchpad. Produkten släpps dock först 15 oktober. Företaget är glada för Amazons nya satsning som sägs öka deras möjligheter.
- Normalt sett behöver man vara i ett helt annat läge än vi är i för att kunna sälja på Amazon. Man måste kunna leverera till 20 lager över hela USA och det är både dyrt och svårt. Det bästa med launchpad är att de hjälper oss att få igång direktförsäljning genom att ge oss tillgång till hela sitt logistik- och distributionsnät, säger Minuts grundare Nils Mattisson, till sajten 8till5.
Även om Kickstarter inte var en officiell partner till Amazon Launchpad verkar man ha plockat in en del projekt därifrån. Point lanserade på Kickstarter i november förra året och hade en framgångsrik kampanj som drog in nära en kvarts miljon dollar.
Enligt Nils Mattisson ska den nya tjänsten vara ett bra sätt för Amazon att konkurrera med Kickstarter och andra plattformar som startups brukar använda. Andra svenska företag att använda den nya tjänsten är Mionix och Flic.
Â
PĂĄ bild: Nils Mattisson