Walmart satsar stort på sin e-handel, både hemma i USA och internationellt. Under förra året investerade världens största detaljhandelskedja drygt 1 miljard dollar i sin näthandel och fick samtidigt se sin globala e-handel öka med 22 procent.
Nu gör Walmart en framstöt på världens största onlinemarknad Kina, genom att köpa resterande 49 procent av aktierna i det kinesiska e-handelsföretaget Yihaodian.com.
– Yihaodians lokala erfarenhet i kombination med Walmart globala inköpskanaler, vår starka lokala detaljhandelsnärvaro och leverantörskedja kommer att ge oss möjlighet att leverera låga priser på produkter som kunder behöver på nya och spännande sätt, säger Neil Ashe, chef för Walmarts e-handelsdivision.
Väva samman on- och offline
Walmart har haft en 51 procent stor ägarandel i Yihaodian sedan 2012. Hur mycket bolaget betalar för resterande aktier vill man inte avslöja men uppköpet sker en dryg månad efter det att Kina öppnat upp för fullt utländskt ägande av vissa e-handelsföretag i landet.
Walmart har under de senaste fem åren sett sin försäljning sjunka i Kina då man förlorat marknadsandelar till lokala rivaler. Målet med uppköpet är att påskynda sin e-handelsverksamhet i landet och för att bättre kunna väva samman sina fysiska butiker med de på nätet. Det då man anser online vara en viktig del för att kunna nå Kinas yngre befolkning.
Källa: Reuters