Click and collect är ett populärt leveransalternativ i Storbritannien och allt fler konsumenter köper på nätet och hämtar i butik. Något som fått varuhuskedjan John Lewis att ta betalt för tjänsten om köpet är mindre än 30 pund.
Snart hakar även Tesco, en av landets största dagligvarukedja på trenden genom att höja tröskeln både för upphämtning i butik och billiga hemleveranser.
För tillfället kan kunder som handlar för minst 25 pund välja mellan att betala 1 pund för att få sina nätköp hemlevererade, 3 pund per månad för obegränsat med hemleveranser eller hämta ut det gratis i butik. Men snart är det slut på det roliga.
Kunder omedvetna om kostnaderna
Från och med den 23 juli höjer man nämligen den lägsta ordersumman till 40 pund för hemleveranserna, och om kunden handlar för mindre än det beloppet, får de betala 4 pund för att hämta upp den färdigplockade kassen i butik.
Ett drag som Alastair Lockhart, på reklambyrån Savvy, inte tror kommer att uppskattas av kunderna.
– Även om det är uppenbart att återförsäljare måste anpassa sina affärsmodeller efter de ekonomiska realiteterna i en multikanalsvärld, kommer detta vara ett beskt piller att svälja för många. Forskning visar att kunderna kan tänka sig betala för hemleverans, men de är mindre villiga att betala för click and collect eftersom de till stor del är omedvetna om kostnaderna för återförsäljarna.
Källa: Internet Retailing