Enligt en ny rapport från analysföretaget Jupiter research väntas den globala detaljhandeln på nätet omsätta runt 1,7 biljoner dollar i år, en ökning med mer än 17 procent jämfört med 2014.
Samtidigt konstaterar man att de senaste årens tillväxt främst går att härleda från faktorer som att fler fått tillgång till Internet, både i form av wifi samt ett bättre utbyggt 4G-nät. Framöver tror man dock att sociala medier kommer att spela en allt större roll då flera av dem nu tar steget till att fungera som direkta försäljningsplattformar.
Som exempel nämner man att Twitter, Facebook, Pinterest och Instagram redan har lanserat köpknappar och att vi framöver kommer att få se allt fler strategiska samarbeten mellan sociala medier och återförsäljare. Likt samarbetet mellan Amazon och Twitter.
Konsekvent över alla kanaler
Rapporten pekar också på att återförsäljare satsar mer på leveranserna, både när det gäller flexibla och snabbare alternativ. Den mobila handeln fortsätter att öka och år 2020 kommer smartphones att stå för 40 procent av transaktionerna.
Samtidigt blir det viktigare att finnas i flera kanaler och att man i alla dessa är konsekvent i sitt budskap för att fånga upp konsumenterna.
– Det viktiga är att se till så att konsumenterna ges möjligheten att välja sin egen väg till köpet snarare snarare än att de begränsas av endast ett fåtal kanaler, säger Dr Windsor Holden, en av författarna till rapporten.