ANNONS

Utlandssatsningarna dröjer - endast en av tio på banan

Utlandssatsningarna dröjer - endast en av tio på banan
Norrmännen väntar men de svenska e-handlarna drar ut på tiden

Andelen svenska e-handlare som har butiker även i övriga Norden har inte ökat på två år.

ANNONS

Det brukar sägas att e-handeln inte har några geografiska gränser. Därför är det kanske inte speciellt överraskande att många svenska e-handlare knappast nöjer sig med den lilla hemmamarknaden Sverige.

Det senaste året har vi sett bland andra BGA Fotobutik, DesignOnline, Partykungen, Horsemeup - och nu senast Zidcore - storsatsa på expansion utanför Sveriges gränser. Redan för ett år sedan kunde vi avslöja att en av tre svenska e-handlare hade planer på att öppna en nätbutik i minst ett annat land.

Utvecklingen har stått stilla i två år

Dessvärre verkar det på många håll vara mer snack och mindre verkstad, för när vi tar en ny titt i vårt Ehandelsindex, där vi mäter butikernas närvaro i Finland, Norge och Danmark, visar det sig att det fortfarande bara är drygt åtta procent av butikerna som skyltar med att de har en separat sajt i ett eller flera av länderna.

Ehandelsindex omfattar information om cirka 11 000 svenska e-handlare, så det handlar alltså om strax över 900 nätbutiker som har öppnat en butik i något av våra grannländer. Populärast har varit att ge sig in i Danmark, vilket 55 procent av de 900 butikerna har gjort. På andra plats kommer Norge med 47 procent och på tredje plats Finland med 41 procent.

När vi gjorde samma undersökning 2015 såg siffrorna likartade ut, så det verkar alltså som att utvecklingen - trots e-handlarnas ambitiösa utlandsplaner - har stått mer eller mindre stilla sedan dess. 

Svagt utlandsintresse i tobaksbranschen

Det ska dock sägas att en del butiker har försvunnit, samtidigt som andra har tillkommit, och att en del e-handlare förstås kan ha valt att expandera till andra platser än Norden. Vi har därför även tittat på hur stor andel av butikerna i respektive e-handelskategori som har gett sig ut i världen.

Populärast verkar utlandssatsningarna - kanske inte så överraskande - vara inom kategorin Resor & Biljetter, där 8,3 procent av e-handlarna finns i fler länder än Sverige. Resekategorin följs av Böcker & Tidningar, B2B samt Hälsa & Kost, i vilka alla har över sju procent handlare med internationella butiker. 

I andra änden av skalan hittar vi tobaksprodukter där endast 1,6 procent av butikerna har valt att utforska resten av Skandinavien. 

Andelen svenska e-handlare som också har en nätbutik i Norge, Finland eller Danmark: 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se