Enligt en ny rapport från den nederländska betaltjänsten Adyen skedde 36 procent av svenskarnas onlineköp genom en mobil enhet, mobiltelefon eller surfplatta, under årets andra kvartal. I nästan hälften av fallen, 49,4 procent, användes en iPhone.
Kompletterande statistik visar samtidigt att allt fler svenskar handlar på nätet genom en iPhone. Från 13,6 procent i början av året till 17,8 procent det senaste kvartalet. Däremot går nättransaktioner via iPad i motsatt riktning.
Från att ha stått för närmare 50 procent av andelen globala nättransaktioner via mobila enheter i mars 2013 är andelen transaktioner via iPad idag endast 28,5 procent. I Sverige är andelen markant lägre, endast 6,6 procent senaste kvartalet.
iOS-användare spenderar mer
Adyen har även tittat på det genomsnittliga transaktionsvärde, ATV, per enhetstyp. Rapporten visar att konsumenter som använder en iPad spenderar i genomsnitt 973 kronor per transaktion, vilket är betydligt högre än ATV för Android-surfplattor på 787 kronor.
Även om man tittar på transaktionsvärdet för smarta mobiler så går denna trend igen. iPhone har ett ATV på 693 kronor jämfört med 634 kronor för Android.
– Den fortsatt ökande användningen av iPhone för nätköp tillsammans med högre ATV bland konsumenter som använder iOS tyder på att företag, särskilt de som ser sig som premiumvarumärken, bör rikta in sig på denna målgrupp i synnerhet, säger Jussi Lindberg, ansvarig för affärsutveckling på Adyen i Norden och Baltikum.
Foto: Apple