ANNONS

Enorma möjligheter med självpublicering - nu vill mediejättarna vara med

Enorma möjligheter med självpublicering - nu vill mediejättarna vara med

Den 27 november i år kommer du kunna se Matt Damon bli strandsatt på planeten Mars, i den nya filmen The Martian. Denna biofilm skulle förmodligen inte existerat utan självpublicering. Ett område som nu även ett av Sveriges äldsta förlag, Bonnier, ska ge sig in på.

ANNONS

Amazon började rulla ut sin plattform för självpublicering, Kindle Direct Publishing, redan år 2007, starkt knuten till deras Kindle-läsare. Nu åtta år senare börjar svenska jättar som Bonnier se möjligheterna med egenutgivning och ska i veckan ha öppnat upp sin nya självpubliceringstjänst Type & Tell för betatestare. Tjänsten ska hjälpa till med alla delar av publiceringen och man kan ge ut böcker i tryck eller digitalt.

Sverige är långt ifrån i topp när det gäller e-boksförsäljning men självpublicering har en stark koppling till e-boken och en snabbare och enklare distribution.

- Marknaden för e-böcker har dröjt i Sverige och inte tagit fart på samma sätt som i många andra delar av världen. Men vi vill vara välpositionerade när utvecklingen tar fart och erbjuder därför båda formaten i ett, säger Lotten Skeppstedt, produktansvarig på 
Type & Tell, till Di Digital.

USA ligger långt före andra länder när det kommer till e-böcker. Amazon har rapporterat att boken 50 Shades of Grey sålde dubbelt så bra som Kindle-utgåva, jämfört med pappersboken. Kindle-läsarna och Amazons satsning på e-böcker är en stor anledning till varför en fjärdedel av alla nya böcker sålda i USA är e-böcker. Runt 20 procent av alla böcker sålda i USA ska även vara Kindle-utgåvor.

Hur stor inverkan självpublicering haft på denna utveckling är oklart men Amazon lanserade både Kindle och Kindle Direct Publishing (KDP) ungefär samtidigt. Amazons satsningar på e-böcker, som består av mycket mer än KDP, är dock en del av framgångsreceptet för e-boken i USA.

Med Bonniers Type & Tell ska författarna få full kontroll över sina böcker och äga sina egna rättigheter, vilket påminner om Amazons program. Medan man kan publicera en bok helt gratis via KDP ska Bonnier dock ta ut en avgift när man väl publicerar. Vissa kringtjänster skall också kosta pengar.

Matt Damon och E-böcker?

Vad har då självpublicering med Matt Damon på Mars att göra?

Författaren till den numera bästsäljande boken The Martian, Andy Weir, började nämligen sin karriär som programmerare. Det fanns dock en dröm om att bli författare och han började sakta men säkert publicera sina kreativa alster på en egen webbplats, Galactanet.com.

The Martian fanns länge tillgänglig helt gratis på den sidan. Men Andys läsare var inte nöjda. De var vana vid sina Kindle-läsare och att ladda ner eller läsa saker på webben var alldeles för jobbigt. Andy fick helt enkelt använda Kindle Direct Publishing och till hans förtret kunde man inte sätta priset till noll utan han tvingades ta en dollar för The Martian. Vilket är priset man får betala för bekvämligheten och läsarskaran som Amazon byggt upp.

Snart sålde Andy Weir hundratals böcker om dagen, utan att ha gjort någon marknadsföring, och då knackade inte helt oväntat förlagsjätten Random House på dörren.

Numera är Andy inte längre programmerare utan författare på heltid och just nu spelar regissören Ridley Scott in filmvarianten av boken med Matt Damon i huvudrollen och flera andra superkändisar. Om detta skett utan lata Kindle-användare, och Kindle Direct Publishing, är förstås svårt att sia om men möjligheterna med självpublicering är uppenbarligen enorma om man minskar barriären mellan läsare och potentiella författare.

 

Foto: Twentieth Century Fox

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se