ANNONS

Uppgraderat system ska ge bättre produktrecensioner

Uppgraderat system ska ge bättre produktrecensioner

Med hjälp av en uppdaterad programvara och maskininlärning ska Amazon lyfta fram de mest användbara recensionerna på marknadsplatsen.

ANNONS

Att recensioner är viktigt inom e-handeln är det nog ingen som ifrågasätter. På Amazon kan de till och med spela en avgörande roll för hur en produkt säljer. Nu har e-handelsjätten rullat ut en omfattande förändring i sitt system för kundrecensioner i USA.

Med hjälp av en uppdaterad programvara och maskininlärning ska systemet lära sig vilka recensioner och omdömen som är mest användbara och lyfta fram dessa.

– Systemet kommer att lära sig vilka recensioner som är mest användbara för kunderna, och det förbättras med tiden, säger Julie Law, talesperson för Amazon.

Få bort falska recensioner

Bland annat kommer nyare omdömen och de från verifierade Amazon-kunder, samt recensioner som andra anser hjälpfulla att lyftas fram på produktsidan. Förändringarna kommer även att påverka betydelsen av den stjärnprydda betygsättningen.

Produktrecensionerna på Amazon har spelat en viktig roll i Amazons framgång, och förutom att man vill förbättra systemet ytterligare, är det troligtvis ett sätt för e-handelsjätten att komma åt köpta recensioner.

I april stämde Amazon fyra sajter som säljer produktrecensioner på marknadsplatsen och kallde dem i samma veva för falska recensioner. Vi får bara hoppas att det nya systemet inte påverkar de lite mer kreativa recensioner som med jämna mellanrum tenderar att dyka upp.

 

Källa: CNET

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se