Den gränsöverskridande e-handeln står inför en rejäl ökning de kommande åren. Enligt en ny undersökning från konsultföretaget Accenture och AliResearch kommer det att e-handlas för 1 biljon dollar över gränserna år 2020.
Det innebär en genomsnittlig ökning med 28 procent per år, nästan dubbelt så mycket som den årliga tillväxten för e-handeln som helhet, 15 procent.
Samtidigt kommer nästan hälften av nätkonsumenterna att ha köpt något från en utländsk e-handelssajt år 2020. Det innebär att antalet globala kunder kommer att öka till nästan 1 miljard jämfört med 309 miljoner 2014
Kina i topp
En stor del av köpen kommer att ske från konsumenter i Asien-Stillahavsområdet som enligt rapporten kommer att stå för 48 procent av den totala gränsöverskridande e-handeln.
En stor del av dessa kommer inte helt oväntat från Kina. År 2020 kommer fler än 200 miljoner kinesiska konsumenter att e-handla utomlands, mest av alla länder. Den mest populära shoppingdestination blir amerikanska e-handelssajter.
Undersökningen inkluderar både köp av resor samt varor och den främsta anledningen till att söka sig till utländska sajter är för att få tag i produkter som inte finns lokalt, eller på grund av lägre priser.
Källa: Internet Retailer