Första halvan av hemelektronikåret 2015 är snart till ända och hittills, januari–april, har försäljningen av hemelektronik ökat med 6,5 procent. Det konstaterar HUI Research och Prisjakt i senaste upplagan av Teknikbarometern. En indikator över konsumenternas köpintresse för hemelektronikprodukter på nätet.
Enligt undersökningen ökade köpintresset för hemelektronik med 8 procent under maj månad och prognosen för helåret 2015 ligger därför på en försäljningsökning runt 5 procent. Den starka tillväxten förklaras bland annat av den rekordlåga räntan, svag inflation och inkomstökningar.
– Temperaturen i elektronikhandeln har höjts. Dagens goda förutsättningar för konsumtion tillsammans med intressanta produktlanseringar såsom drönare, smartklockor, 4K-TV, mobiltelefoner har gjort elektronikhandeln till en av detaljhandelns vinnare, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.
Inte bara Jeff Bezos
Man kan samtidigt konstatera att hela 73 procent av köpen inom hemelektronikhandeln föranleds av research på nätet. Något som gör att man får en ganska god indikator på vad konsumenterna planerar att handla i närtid.
Och i sommar är det inte bara Jeff Bezos som vurmar för drönarna, det gör även det svenska folket. Drönare har aldrig varit hetare än nu och det är kombinationen av foto och film från annorlunda vinklar som eldat på intresset.
I den senaste mätningen uppgick antalet vidarebefordringar från Prisjakt till e-handelsbutiker till 17 633 klick. Det motsvarar en ökning på 53 procent jämfört med april 2015. Något som innebär att köpintresset för drönare i dag är lika stort som för smarta klockor.
– Jag blev själv så nyfiken när jag hörde om drönare att jag valde att skaffa en själv, och blev direkt imponerad över hur lätt den var att filma med, säger Emil Hansson, VD på Prisjakt.