Mer än varannan svensk kan tänka sig köpa en bil online, av dem kan hela 19 procent tänka sig köpa en fabriksny. Och precis som inom övriga e-handeln blir mobilen ett allt viktigare verktyg även för biltörstande kunder.
Det förändrade beteendet är en utmaning för landets bilhandlare. Idag räcker det nämligen inte med att bara finnas online. Hemsidorna bör vara responsiva och anpassa sig till om besökaren surfar in via dator, läsplatta eller smart mobil.
– Vi ser redan att mer än en tredjedel av bytbils besökare kommer via en mobil enhet och antalet ökar hela tiden, säger Marcus Gustafsson, marknads- och försäljningschef på Bytbil.
Jämför i bilhallen
Idag inleder nio av tio bilköpare sitt bilköp på nätet och för bilhandlarna handlar det om att kunna möta upp kundens behov kunskap före köp. Och här har mobilen fått en större roll i köpprocessen.
– Idag står bilköparen i bilhallen för att ta fram ytterligare fakta, jämföra med andra intressant objekt som kan finnas hos en konkurrent eller för att se på totala upplägg med finansiering och försäkring,säger Marcus Gustafsson.