ANNONS

Skandinaver handlar mer men för mindre

Skandinaver handlar mer men för mindre

Skandinaviska kunder shoppar allt mer på nätet och väljer surfplattan framför mobilen, det visar en ny undersökning.

ANNONS

E-handelsleverantören Demandware har i sin undersökning, Demandwares Shopping Index Q1 2015, tittat lite närmare på hur den globala e-handeln förändrats under det senaste året. Till sin hjälp har man 200 miljoner konsumenters digitala shoppingvanor, och här har man även lyckats skaka fram lite siffror för den skandinaviska e-handelns framfart.

Enligt undersökningen handlar skandinaviska kunder allt mer på nätet. Antalet beställningar har ökat med 43 procent på ett år, jämfört med en ökning på 21 procent globalt. Genomsnittsvärdet på varje order ligger däremot något lägre än i resten av världen, 990 kronor i Skandinavien jämfört med det globala snittet på 1065 kronor.

Vi här uppe i norr är verkar också mer lättdistraherade då den genomsnittliga besökstiden i en nätbutik nu är nere på strax under 9 minuter. En minskning med nästan 6 minuter, 39 procent, jämfört med första kvartalet 2014 då genomsnittstiden var 14.5 minuter.

Skandinaven föredrar surfplattan

Samtidigt kan man konstatera att skandinavernas shoppingvanor stämmer väl överens med resten av världens, men när det är dags att köpa något så är vi mer benägna att göra det på surfplattan än i mobilen. Det trots att 34 procent av trafiken till nätbutikerna kommer från mobiler och endast 18 procent från surfplattor.

Demandwares statistik visar nämligen att 21 procent av våra beställningar läggs via surfplatta och endast 13 procent via smarta mobiler. Och precis som vi sett flera gånger tidigare har iOS ett stort övertag på den skandinaviska marknaden.

Hela 80 procent av all trafik och 89 procent av alla köp kommer från Apples produkter, och endast 18 procent av trafiken samt 11 procent av köpen från Android. I resten av världen är skillnaderna mindre. Där står Apple för 68 procent av trafiken och 76 procent av köpen, med Android på 28 procent av nättrafiken och 22 procent av ordrar.

 

 

 

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se