Tidigare i år lanserades Tidal. En ny tjänst för strömmad musik som ska ta upp kampen med svenska Spotify. Nu ser det ut som även Apple ger sig in i leken med en egen variant som tros få namnet Apple Music.
Enligt Wall Street Journal har Apple, som för drygt ett år sedan köpte streaming- och hörlursföretaget Beats Music för 3 miljarder dollar, planer på att presentera sin nya musiktjänst på bolagets utvecklarkonferens som går av stapeln nästa vecka.
Det trots att Apple fortfarande inte gjort klart om rättigheterna med Universal Music Group, Sony Music Entertainment och Warner Music Group, som alla är delägare i Spotify.
Ingen gratisvariant
Till skillnad från Spotify, men i likhet med Tidal, kommer Apple inte att erbjuda en reklamfinansierad gratisversion. Det förväntade priset kommer att ligga runt 10 dollar i månaden, samma pris som för Spotifys premiumversion.
Istället för en gratisvariant tros Apple samtidigt lansera en Internetradio, Itunes Radio, som ska påminna om radiotjänsten Pandora. Något som förhoppningsvis ska konvertera gratislyssnarna till betalande prenumeranter.
Källa: WSJ