I takt med att annonsintäkterna sjunker sneglar allt fler mediekoncerner och förlag på e-handeln. Condé Nast, som bland annat äger Vogue, The New Yorker, GQ och Vanity Fair är en av dessa och de har på senare tid satsat allt mer på sin e-handelsverksamhet.
Något som blir allt vanligare även i Sverige och i juni lanserar Schibsted Publishing en inredningssajt som kombinerar journalistik med shopping. På MyHome.se ska läsarna både inspireras och få hjälp att snabbt hitta produkterna de gillar.
– My Home ska bli startpunkten online för alla som är intresserade av inredning och en naturlig digital arena för annonsörerna. Någon sådan plats finns inte idag, vi fyller helt enkelt ett hål på marknaden, säger Pernilla Barkman, affärsområdeschef på MyHome.se.
En egen sökmotor
Inredning är ett av de segment som växer snabbast inom e-handeln och Schibsted satsar helt enkelt på att bli länken mellan läsarna och inredningsbutikerna med MyHome.se. På sajten kommer besökarna bland annat att hitta hemma hos-reportage, praktiska guider, nya produkter och trender samt bloggar.
Man har även tagit fram en sökmotor som ska göra det enkelt att hitta och köpa de möbler och inredningsprodukter som finns i artiklarna, och från start finns 338 varumärken och 80 000 produkter tillgängliga.
Royal Design Group, som just nu är mitt uppe i en stor multikanalsatsning, är en av samarbetspartnerna till den nya sajten genom varumärkena RoyalDesign.se och Rum21.se.
– Det har saknats en digital redaktionell inredningsprodukt som My Home på marknaden. Royal Designs utbud av inredning och Schibsteds räckvidd är en oslagbar kombination och därför kändes det självklart att gå in som partner från start, säger Hans Bengtsson, vd och grundare Royal Design Group.