I natt offentliggjordes för tionde året i rad varumärkesrapporten ”BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands”, framtagen av Millward Brown. Resultatet visar bland annat att Apple återtar titeln som världens mest värdefulla varumärke före Google.
Google trillar alltså ner till andra plats och på plats tre hittar vi Microsoft, följt av IBM och Visa. Amazon som förra året återigen tog plats i topp tio, som just nummer tio, halkar i år ner till fjortonde plats. En ynka plats efter sin österländske rival och branschkollega Alibaba.
Alibaba i topp
Det här innebär samtidigt att Amazon tappar förstaplatsen i kategorin detaljhandel till Alibaba, som efter sin börsnotering i höstas nu fått chansen att kvala in på listan. På tredje plats kommer Walmart följt av The Home Depot och Ikea.
Det här innebär alltså att världens två mest värdefulla varumärken inom detaljhandeln är e-handlare utan fysiska butiker. Kinesiska JD.com tog samtidigt plats bland de 20 mest värdefulla varumärkena för första gången någonsin inom kategorin detaljhandel.