1994 grundade Amin Amo bolaget Nettotobak. Sedan dess har han tillsammans med kollegan Adam Sayf skördat stora framgångar. 2013 kom e-handeln med samma namn och förra året omsatte de båda göteborgarna 112 miljoner svenska kronor.
Mobil trafik ökade snabbt
Affärsidén - att kombinera lågt pris på snus med ett brett utbud av utvalda produkter och en bra kundupplevelse - lockade många kunder. Och efter lanseringen av den egna e-handeln, märkte killarna bakom Nettotobak snart en tydlig trend: Den mobila trafiken ökade stegvis och stod för en allt större andel av försäljningen i webbshoppen.
2014 bestämde sig Nettotobak att därför lansera en responsiv webbutik, baserad på e-handelsplattformen Prestashop. Men konverteringen från mobila enheter dröjde och motsvarade fortfarande inte förväntningarna.
Ny lösning gav touch-version
Därför valde Amin Amo och Adam Sayf i våras att gå vidare med att ansluta den mobila lösningen Touchize Commerce till e-handeln. Det innebär att kunderna sedan dess möts av en touch-vänlig version av Nettotobaks e-handel.
- Jag använde Touchize första gången när jag köpte grillkött från köttleverantören Johan i Hallen. Det var precis så enkelt och intuitivt som jag ville att vår mobila handel skulle vara, säger Nettotobaks e-handelschef Adam Sayf.
Bounce rate minskade kraftigt
Och när det hela väl var igång, så lät resultatet inte vänta på sig. Efter tre månader hade Nettotobaks konverteringsgrad i mobilen fördubblats från 2,9 procent till 6,7 procent. Samma utveckling såg de hos kunder som handlade från surfplattor, där konverteringen gick från 5,3 procent till 10,2 procent.
Samtidigt ökade konverteringen på desktop endast marginellt, från 11,6 procent till 11,8 procent under samma tidsperiod. Även antalet personer som lämnade sajten utan att ha klickat sig vidare, så kallad bounce rate, minskade från 32,2 procent till 23,5 procent på mobila enheter.
- Våra kunder vill ha det enkelt - in och ta de produkter dom vill ha och betala utan krångel, kommenterar Nettotobaks VD, Amin Amo.
Förladdade korgar nästa steg
Nu ska lösningen också integreras på iPads och nästa steg efter det blir att testa riktade mobila erbjudanden med färdiga varukorgar, så kallade pre-loaded baskets, där produkterna redan ligger i korgen. Med den lösningen kan kunden välja att antingen gå direkt till betalningen, eller att komplettera varukorgens innehåll och därefter betala.